مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,781
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,168
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

صلاحیت بالینی در دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه

صفحات

 صفحه شروع 1030 | صفحه پایان 1039

چکیده

 مقدمه: بررسی صلاحیت بالینی در حرفه پرستاری بسیار حائز اهمیت بوده و خلا علمی موجود بین آموزش دانشگاهی و نیاز بالینی را در بین پرستاران فارغ التحصیل مشخص می کند. لذا این مطالعه با هدف بررسی صلاحیت بالینی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه انجام شد.روش ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی, 250 دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه به روش نمونه گیری در دسترس از 17 دانشکده پرستاری دانشگاه های دولتی ایران در سال 93-1392, وارد مطالعه شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته در پنج حیطه مدیریت مراقبت, صلاحیت عملی, مدیریت فردی, بیمار محوری و دانش پژوهی استفاده شد. روایی آن به روش صوری و محتوا و جهت پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ برای همسانی درونی استفاده شد (a=0.95). از مقیاس لیکرت 5 نمره ای (از حداقل نمره یک تا حداکثر نمره 5) جهت سنجش گویه ها استفاده شد. جهت بررسی داده ها از آزمون های تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده گردید. نتایج: در نهایت 217 پرسشنامه تحلیل شد. میانگین و انحراف معیار نمره کل صلاحیت بالینی برابر با 4.30±0.41 بود. میانگین نمرات حیطه های مدیریت مراقبت 4.38±0.43, صلاحیت عملی 4.40±0.56, مدیریت فردی 4.36±0.45, بیمار محوری 4.29±0.60 و دانش پژوهی 3.66±0.79 بود. صلاحیت بالینی در مردان 4.23±0.43 و در زنان 4.36±0.39 بود (P=0.001,t=-2.15). بین سنوات تحصیلی درحیطه دانش پژوهی تفاوت معنادار آماری وجود داشت (P=0.01, t=30.15).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد دانشجویان پرستاری زن صلاحیت بالینی بیش تری از مردان دارند. همچنین میزان صلاحیت بالینی در اکثر حیطه ها بالاست. اما صلاحیت بالینی فقط در حیطه دانش پژوهی بر حسب سنوات تحصیلی تفاوت ایجاد کرده است. لذا بازنگری برنامه درسی این دوره جهت ارتقای و کارآمدی این دوره توصیه می شود. همچنین مطالعات میدانی بیش تر در زمینه این رشته پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عبادی، عباس، تابانژاد، زینب، پازکیان، مرضیه، و سعید، یاسر. (1393). صلاحیت بالینی در دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(12)، 1030-1039. SID. https://sid.ir/paper/59209/fa

Vancouver: کپی

عبادی عباس، تابانژاد زینب، پازکیان مرضیه، سعید یاسر. صلاحیت بالینی در دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(12):1030-1039. Available from: https://sid.ir/paper/59209/fa

IEEE: کپی

عباس عبادی، زینب تابانژاد، مرضیه پازکیان، و یاسر سعید، “صلاحیت بالینی در دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 12، pp. 1030–1039، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59209/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button