مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

865
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

521
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه و اثربخشی آموزش های تحصیلی در انتخاب روش زایمان ترجیحی در کادر درمانی زنان و زایمان

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 78

چکیده

 مقدمه: میزان شیوع عمل سزارین در کشور ما روند رو به رشدی دارد. هدف ما تعیین تاثیر آموزش و نگرش کادر درمانی زنان و زایمان مراکز آموزشی - درمانی منتخب تهران نسبت به روش زایمان ترجیحی بود. روش ها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی, تعداد 350 نفر به صورت نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی از بین کارورزان, دستیاران رشته زنان, متخصصین زنان, دانشجویان رشته مامایی و ماماهای شاغل در بخش های زایمان در پنج بیمارستان منتخب شهر تهران انتخاب شدند. پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک بیماران, نگرش افراد به روش های زایمان و تمایل آنها به سزارین, سنجش آگاهی افراد و دانش آنان نسبت به روش های زایمان, رضایت آنان از سطح آموزش و میزان این آموزش در طول دوران تحصیل بود. داده ها با روش های آماری مجذور کای, دقیق فیشر, ANOVA, من ویتنی در نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: تعداد 52 مورد سزارین از 103 زایمان, تقریبی از نرخ سزارین در جامعه پزشکی به دست می دهد که حدود 50.5 درصد بود. هفده و هفت دهم درصد افراد میزان آموزش در حین دوره تحصیلات خود را جامع و کامل و 26.4 درصد زایمان طبیعی را روش بهتری برای زایمان می دانستند.نتیجه گیری: افزایش تمایل افراد جامعه پزشکی به سزارین در مقایسه با کشورهای دیگر, به مقیاس غیر قایل باور, آگاهی ضعیف این افراد از مزایا و معایب سزارین, نارضایتی این افراد بخصوص دانشجویان و دانش آموختگان رشته های پزشکی از آموزش های داده شده در این زمینه محسوب می شود. مسوولین آموزش پزشکی و مامایی باید این امر را جدی تلقی کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لالویی، افسانه، کاشانی زاده، نفیسه، و تیموری، مجتبی. (1388). دیدگاه و اثربخشی آموزش های تحصیلی در انتخاب روش زایمان ترجیحی در کادر درمانی زنان و زایمان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9(1 (پیاپی 21))، 69-78. SID. https://sid.ir/paper/59292/fa

    Vancouver: کپی

    لالویی افسانه، کاشانی زاده نفیسه، تیموری مجتبی. دیدگاه و اثربخشی آموزش های تحصیلی در انتخاب روش زایمان ترجیحی در کادر درمانی زنان و زایمان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1388؛9(1 (پیاپی 21)):69-78. Available from: https://sid.ir/paper/59292/fa

    IEEE: کپی

    افسانه لالویی، نفیسه کاشانی زاده، و مجتبی تیموری، “دیدگاه و اثربخشی آموزش های تحصیلی در انتخاب روش زایمان ترجیحی در کادر درمانی زنان و زایمان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 9، no. 1 (پیاپی 21)، pp. 69–78، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59292/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا