مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,496
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

875
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش ارتقای سلامت بر شیوه زندگی دانش آموزان مقطع دبیرستان

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 65

چکیده

 مقدمه: امروزه بهبود شیوه زندگی و ارتقای سلامت یک نیاز اساسی برای جامعه بشری است. از عواملی که این نیاز را به ویژه در زمان نوجوانی محسوس تر می کند, افزایش بیماری های مزمن, عوارض و ناتوانی های ناشی از عادات رفتاری نادرست و غیر بهداشتی است. این مطالعه با هدف تاثیر آموزش ارتقای سلامت بر شیوه زندگی دانش آموزان دبیرستان های شهر زاهدان انجام شده است.روش ها: مطالعه حاضر, از نوع نیمه تجربی است و جامعه آماری آن دانش آموزان دبیرستان های شهر زاهدان در سال تحصیلی 90-89 بودند که از بین آنها 400 نفر به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی تجربی و شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه 52 آیتمی شیوه زندگی ارتقا دهنده سلامت واکر و پندر شامل 6 بعد از شیوه زندگی بود که توسط هر دو گروه تکمیل گردید. سپس به گروه تجربی آموزش هایی در رابطه با ابعاد شیوه زندگی در سه جلسه به همراه دفترچه آموزشی داده شد و 3 ماه بعد مجددا پرسشنامه توسط هر دو گروه تکمیل گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردید.نتایج: میانگین نمرات ابعاد شیوه زندگی گروه تجربی بعد از آموزش در ابعاد تغذیه (4.4±24.5), رشد معنوی (4±24.5), مسوولیت در قبال سلامتی (4.8±20.5), ارتباط بین فردی (3.6±26.2), اداره استرس (4±22.1) و فعالیت فیزیکی (5±22.8) نسبت به گروه شاهد به ترتیب با مقادیر (4.2±24.3) و (3.8±24.3) و (5.2±20.7), (3.9±26.2), (5±21), (5.4±21.7) تفاوت آماری معناداری نداشت. میانگین فعالیت فیزیکی دختران بعد از آموزش (4.9±24.2) نسبت به پسران (5.1±21.5) افزایش یافته بود (P=000).نتیجه گیری: به نظر می رسد برای تغییر در شیوه زندگی نوجوانان, داشتن آگاهی کافی نیست و باید تدابیر دیگری برای تغییر رفتار اندیشید. تغییر در شیوه زندگی نیاز به فرصت های بیش تر, ایجاد انگیزه و امکانات لازم در جامعه دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفابخش، لیلا، و ناظم زاده، مهشید. (1392). تاثیر آموزش ارتقای سلامت بر شیوه زندگی دانش آموزان مقطع دبیرستان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(1 (پیاپی 51))، 58-65. SID. https://sid.ir/paper/59315/fa

    Vancouver: کپی

    صفابخش لیلا، ناظم زاده مهشید. تاثیر آموزش ارتقای سلامت بر شیوه زندگی دانش آموزان مقطع دبیرستان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1392؛13(1 (پیاپی 51)):58-65. Available from: https://sid.ir/paper/59315/fa

    IEEE: کپی

    لیلا صفابخش، و مهشید ناظم زاده، “تاثیر آموزش ارتقای سلامت بر شیوه زندگی دانش آموزان مقطع دبیرستان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 1 (پیاپی 51)، pp. 58–65، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59315/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button