مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,502
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

827
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط بین نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی با تعلل ورزی تصمیم گیری در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 898 | صفحه پایان 908

چکیده

 مقدمه: تعلل ورزی تصمیم گیری یکی از متغیرهای منفی که احتمالا مانع پیشرفت تحصیلی دانشجویان می شود و راهبرد دفاعی غیرموثری است که دانشجویان برای پرهیز از شکست, حفظ عزت نفس و ارزش شخصی از آن بهره می جویند. آنچه در فرایند یادگیری از اهمیت اساسی برخوردار است فراهم آوردن شرایط یادگیرنده به گونه ای است که بهترین دستاوردها حاصل آید. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی با تعلل ورزی تصمیم گیری در دانشجویان بود.روش ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان, تعداد400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر اراک به طور در دسترس در مقطع زمانی 92-93 انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس نارسایی هیجانی ریف, استروالد و میرام, مقیاس نارسایی شناختی برادبنت و مقیاس تعلل ورزی تصمیم گیری مان استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی و آزمون رگرسیون خطی انجام گردید.نتایج: در نهایت 300 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (درصد پاسخ دهی 75%). یافته ها نشان داد بین نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی با تعلل ورزی در تصمیم گیری دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (P<0.001). نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که نارسایی شناختی می تواند 35 درصد و نارسایی هیجانی 26 درصد از واریانس تعلل ورزی در تصمیم گیری دانشجویان را پیش بینی نماید.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نقش نارسایی شناختی و هیجانی در تعلل ورزی در تصمیم گیری دانشجویان را آشکار ساخت. این نتایج بیان می کند که نارسایی شناختی و هیجانی نقش مهمی در زمینه تشدید و بروز تعلل ورزی در تصمیم گیری دانشجویان دارند. اهمیت فرایند تصمیم گیری در میان دانش آموزان و دانشجویان, لزوم توجه مسوولین, برنامه ریزان و دست اندرکاران نظام آموزشی را به حوزه اهداف و به کارگیری راهبردهای برای تغییر جهت گیری هدف, جهت کاهش تعلل ورزی تصمیم گیری یا اصلاح آن ضروری می نماید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عباسی، مسلم، پیرانی، ذبیح، درگاهی، شهریار، و آقاویردی نژاد، شبنم. (1393). ارتباط بین نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی با تعلل ورزی تصمیم گیری در دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(10)، 898-908. SID. https://sid.ir/paper/59330/fa

Vancouver: کپی

عباسی مسلم، پیرانی ذبیح، درگاهی شهریار، آقاویردی نژاد شبنم. ارتباط بین نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی با تعلل ورزی تصمیم گیری در دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(10):898-908. Available from: https://sid.ir/paper/59330/fa

IEEE: کپی

مسلم عباسی، ذبیح پیرانی، شهریار درگاهی، و شبنم آقاویردی نژاد، “ارتباط بین نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی با تعلل ورزی تصمیم گیری در دانشجویان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 10، pp. 898–908، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59330/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button