مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,880
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,620
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

همسانی درونی و تحلیل عاملی تاییدی مقیاس تاب آوری کانر-دیویدسون در دانشجویان دختر پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 851 | صفحه پایان 859

چکیده

 مقدمه: تاب آوری به عنوان ظرفیت حفظ نسبتا پایدار بهزیستی روانشناختی و استعداد ایجاد تجارب و هیجان های مثبت در شرایط تنیدگی زا و طاقت فرسا تعریف می شود. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به همسانی درونی و تحلیل عاملی تاییدی مقیاس تاب آوری کانر-دیویدسون در دانشجویان دختر پرستاری اجرا شد.روش ها: در این مطالعه توصیفی از نوع روان سنجی ابزار, 500 دانشجوی دختر پرستاری مقطع کارشناسی از دانشگاه های دولتی علوم پزشکی کرمانشاه و همدان در سال 1393 به شیوه تصادفی انتخاب شدند, شرکت کنندگان در پژوهش مقیاس تاب آوری کانر-دیویدسون (CD-RISC), پرسشنامه پرخاشگری باس و پری, خودکارآمدی عمومی شوارتز و جروسلم (GSE-10) و مقیاس رضایت از زندگی داینر و همکاران (SWLS) را تکمیل نمودند. جهت محاسبه پایایی, از روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ و دونیمه سازی اسپیرمن- براون) و برای دستیابی به روایی هم زمان, همبستگی میان نمرات خودکارآمدی, پرخاشگری و رضایت از زندگی با تاب آوری در نظر گرفته شد. همچنین جهت مشخص شدن روایی سازه ازروش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. پردازش داده ها با سطح اطمینان 0.95 به کمک نرم افزارهای آماری LISREL-8.5 و SPSS صورت گرفت.نتایج: نتایج ضرایب همبستگی روایی هم زمان حاکی از همبستگی منفی و معنادار تاب آوری و پرخاشگری و همبستگی مثبت و معنادار با خودکارآمدی و رضایت از زندگی بود. مقدار آلفای کرونباخ و دونیمه سازی اسپیرمن-برون به ترتیب برابر با 0.669 و 0.665 بود. تحلیل عاملی تاییدی در ابتدا نشان داد که از میان 10 گویه مقیاس تاب آوری کانر- دیویدسون, گویه های 5 و 8 از بارعاملی پایینی برخوردارند, بنابراین, حذف شدند. پس از این اصلاح, شاخص های مدل ساختارعاملی تک بعدی به خوبی برازش شدند.نتیجه گیری: با عنایت به نقش تعدیل کنندگی تاب آوری در مشاغل استرس زا و طاقت فرسا مانند پرستاری و فقدان ابزارهای مناسب با محدودیت در سوالات برای سنجش آن, این مقیاس می تواند با اهداف پژوهشی و گزینش دانشجویان در جامعه هدف مورد استفاده قرارگیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کیهانی، مهناز، تقوایی، داوود، رجبی، ابوالفضل، و امیرپور، برزو. (1393). همسانی درونی و تحلیل عاملی تاییدی مقیاس تاب آوری کانر-دیویدسون در دانشجویان دختر پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(10)، 851-859. SID. https://sid.ir/paper/59331/fa

Vancouver: کپی

کیهانی مهناز، تقوایی داوود، رجبی ابوالفضل، امیرپور برزو. همسانی درونی و تحلیل عاملی تاییدی مقیاس تاب آوری کانر-دیویدسون در دانشجویان دختر پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(10):851-859. Available from: https://sid.ir/paper/59331/fa

IEEE: کپی

مهناز کیهانی، داوود تقوایی، ابوالفضل رجبی، و برزو امیرپور، “همسانی درونی و تحلیل عاملی تاییدی مقیاس تاب آوری کانر-دیویدسون در دانشجویان دختر پرستاری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 10، pp. 851–859، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59331/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button