مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,097
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش پزشکی: مطالعه مروری

صفحات

 صفحه شروع 888 | صفحه پایان 897

چکیده

 مقدمه: آموزش و انتقال اطلاعات به عنوان یکی از کارکرد های مهم آموزش پزشکی به حساب می آید. از طرف دیگر, امروزه آموزش پزشکی به شیوه سنتی و مبتنی بر سخنرانی صرف جواب گو نیست و شیوه های جدیدی می طلبد. یکی از این رویکرد ها که شیوه های جدید را در آموزش پزشکی به دنبال آورده است, آموزش با رویکرد سازنده گرایی در مقابل آموزش سنتی است. هدف این پژوهش تبیین ویژگی های برنامه درسی سازنده گرا در آموزش پزشکی است.روش ها: در این مقاله مروری از منابع کتابخانه ای, اسناد و مدارک مرتبط با رویکرد سازنده گرایی در آموزش پزشکی و منابع اینترنتی مختلف نظیر مقالات نمایه شده در SID, Magiran, Science direct Eric از سال 2001 تا 2014 استفاده شد. با کلیدواژه های فارسی و انگلیسی سازنده گرایی, آموزش پزشکی, عناصر برنامه درسی و اساتید به صورت ترکیبی و مجزا جستجو گردید. در ابتدا تعداد زیادی مقاله در جستجوی اولیه به دست آمد در مرحله بعد پژوهش گر آنهایی که فقط خلاصه در دسترس بود را حذف نمود و مرور مقالاتی که با موضوع ارتباط بیش تری داشتند, انتخاب و مطالب آن ها استخراج شد. بر مبنای مقالات اخیر در این زمینه به تبیین عناصر اصلی برنامه درسی با رویکرد سازنده گرا در آموزش پزشکی پرداخته شد.نتایج: در نهایت از مجموع 120 مقاله بررسی شده مستندات 37 مقاله مرتبط و معتبر استخراج گردید. چهار عنصر برنامه درسی شامل هدف, محتوا, روش های تدریس و ارزشیابی در قالب رویکرد سازنده گرایی مورد بررسی قرار گرفت. در این رویکرد هدف آموزش توجه بر توسعه تفکر انتقادی, قدرت تحلیل و کسب بینش در دانشجویان است. محتوای برنامه مبتنی بر موقعیت های واقعی و اصیل آموزشی از جمله مراکز بیمارستانی یا حداقل فیلم های آموزشی است. روش های تدریس نیز مبتنی بر روش های پویایی است که دانشجو را درگیر فرایند آموزش می کند. ارزشیابی نیز فرایند محور است و در نتیجه ابزاری برای نمره دادن نبوده بلکه ابزاری برای یادگیری است.نتیجه گیری: با توجه به عناصر اصلی برنامه درسی در این رویکرد, آموزش در حوزه پزشکی باید مبتنی بر محیط های واقعی, ابزار های عملی و آزمایشگاهی بوده و علاوه بر آن لازم است نقش دانشجویان به عنوان نقش فعال و مشارکت جو و نقش مدرسان به عنوان نقش تسهیل گر برای آماده سازی محیط یادگیری پر رنگ گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عابدینی بلترک، میمنت، نصراصفهانی، احمدرضا، محمدی، مهدی، و صالحی عمران، ابراهیم. (1393). عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش پزشکی: مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(10)، 888-897. SID. https://sid.ir/paper/59335/fa

Vancouver: کپی

عابدینی بلترک میمنت، نصراصفهانی احمدرضا، محمدی مهدی، صالحی عمران ابراهیم. عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش پزشکی: مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(10):888-897. Available from: https://sid.ir/paper/59335/fa

IEEE: کپی

میمنت عابدینی بلترک، احمدرضا نصراصفهانی، مهدی محمدی، و ابراهیم صالحی عمران، “عناصر برنامه درسی سازنده گرا در آموزش پزشکی: مطالعه مروری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 10، pp. 888–897، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59335/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button