مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,116
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,396
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان

صفحات

 صفحه شروع 152 | صفحه پایان 159

چکیده

 مقدمه: انگیزه تحصیلی دانشجویان به عنوان یکی از مهمترین چالش های دانشگاه ها, اثرات زیادی بر برون داد سیستم های آموزشی دارد. هدف این مطالعه بررسی وضعیت انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان بود.روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 275 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برگه اطلاعات جمعیت شناختی و مقیاس انگیزه تحصیلی به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شد. داده ها با آزمون های آماری توصیفی, آزمون تی مستقل, ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در تمامی آزمون ها سطح معناداری 0.05 در نظر گرفته شد.نتایج: میانگین و انحراف معیار انگیزه تحصیلی 151.43±20.69 (از حداکثر نمره قابل کسب 196) بود و 53.3 درصد از دانشجویان دارای انگیزه تحصیلی بالاتر از میانگین بودند. میانگین انگیزه تحصیلی دختران بالاتر از پسران بود و این اختلاف از نظر آماری نیز معنادار بود (P=0.02). سن با انگیزه بیرونی (r=-0.144, p=0.002), بی انگیز گی (r=-0.221, p=0.000) و نمره کل انگیزه تحصیلی (r=-0.191, p=0.002) ارتباط معناداری داشت. دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی از بالاترین انگیزه تحصیلی برخوردار بودند و دانشجویان دانشکده پزشکی و دانشکده پیراپزشکی در مراتب بعدی قرار داشتند و اختلاف میانگین انگیزه تحصیلی در این سه دانشکده معنادار بود (F=4.51, p=0.01).نتیجه گیری: بر اساس این یافته ها, وضعیت نمره کل انگیزه تحصیلی دانشجویان در این مطالعه نسبتا مطلوب بود؛ با این وجود نمرات انگیزه درونی دانشجویان در سطح مناسبی قرار نداشت که نیازمند اقدامات برنامه ریزی شده آموزشی است. پیشنهاد می گردد نظام های آموزشی به عوامل فردی و محیطی موثر بر انگیزه تحصیلی توجه بیشتری معطوف دارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روحی، قنبر، و آسایش، حمید. (1391). وضعیت انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12(3 (پیاپی 41))، 152-159. SID. https://sid.ir/paper/59427/fa

    Vancouver: کپی

    روحی قنبر، آسایش حمید. وضعیت انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1391؛12(3 (پیاپی 41)):152-159. Available from: https://sid.ir/paper/59427/fa

    IEEE: کپی

    قنبر روحی، و حمید آسایش، “وضعیت انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 12، no. 3 (پیاپی 41)، pp. 152–159، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59427/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button