مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,994
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,002
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سیستم نظارت بالینی: روشی برای بهبود عملکرد آموزشی پرسنل پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 257 | صفحه پایان 266

چکیده

 مقدمه: به کار بردن شیوه های نظارتی که به ابعاد آموزشی نظارت توجه دارد, می تواند موجب افزایش اثربخشی فعالیت های آموزشی پرسنل پرستاری, بویژه آموزش به بیمار گردد. هدف از این مطالعه, بررسی تاثیر اجرای سیستم نظارت بالینی بر اثربخشی عملکرد آموزشی پرستاران بود.روش ها: این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی از نوع مقایسه گروه های ایستا است که در آن گروه مقایسه و آزمون با یک پس آزمون با هم مقایسه شدند. نمونه های این مطالعه را 72 بیمار در دو گروه مجزای یکسان سازی شده تشکیل داد. سیستم نظارت بالینی در 3 مرحله و در 3 بخش از بیمارستان ثامن الائمه (ع) شهر مشهد و به مدت 6 ماه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات زمینه ای بیماران, پرسشنامه رضایتمندی بیماران از عملکرد آموزشی پرستاران و مقیاس درجه بندی آگاهی و عملکرد خودمراقبتی بیماران بود. جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه و مشاهده صورت گرفت. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.نتایج: میانگین امتیاز آگاهی و عملکرد خودمراقبتی بیماران بر مبنای 100, 30.6 در گروه مقایسه و 57.1 در گروه آزمون و میانگین امتیاز رضایتمندی بیماران از عملکرد آموزشی پرستاران بر مبنای 24, 19.6 در گروه مقایسه و 20.9 در گروه آزمون بود بطوری که آزمون t مستقل بین دو گروه اختلاف معنی داری نشان داد.نتیجه گیری: اجرای سیستم نظارت بالینی از طریق فرایند مشاهده, بازخورد, بحث و بررسی می تواند دانش و مهارت های حرفه ای پرستاران را در زمینه آموزش به بیمار توسعه دهد. بنابراین, این روش نظارتی می تواند به عنوان یک الگوی آموزش ضمن خدمت اثربخش در نظر گرفته شود. تحقیقات بیشتری برای بررسی تاثیر این الگو بر سایر جنبه های عملکرد پرستاران مورد نیاز است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حشمتی نبوی، فاطمه، معماریان، ربابه، و ونکی، زهره. (1386). سیستم نظارت بالینی: روشی برای بهبود عملکرد آموزشی پرسنل پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 7(2 (پیاپی 18))، 257-266. SID. https://sid.ir/paper/59453/fa

    Vancouver: کپی

    حشمتی نبوی فاطمه، معماریان ربابه، ونکی زهره. سیستم نظارت بالینی: روشی برای بهبود عملکرد آموزشی پرسنل پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1386؛7(2 (پیاپی 18)):257-266. Available from: https://sid.ir/paper/59453/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه حشمتی نبوی، ربابه معماریان، و زهره ونکی، “سیستم نظارت بالینی: روشی برای بهبود عملکرد آموزشی پرسنل پرستاری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 7، no. 2 (پیاپی 18)، pp. 257–266، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59453/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button