مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,196
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

789
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش گروهی مراقبت دوران بارداری برآگاهی، نگرش و عملکرد مادران باردار

صفحات

 صفحه شروع 317 | صفحه پایان 324

چکیده

 مقدمه: آموزش موثر در دوران بارداری می تواند نقش بسزایی در کاهش بیماری ها و عوارض, و در نتیجه, ارتقای سلامت مادران داشته باشد. هدف از این مطالعه, بررسی تاثیر آموزش گروهی (توسط مدل آموزشی استاندارد) بر روی آگاهی, نگرش و عملکرد مادران باردار بود. روش ها: این مطالعه از نوع مداخله در عرصه بود که بر روی 60 زن باردار با سن بارداری بین 6 تا 8 هفته صورت گرفت. نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه تحت آموزش, طبق پروتکل تهیه شده در واحد سلامت مادران مرکز بهداشت استان اصفهان قرار گرفت و گروه شاهد, آموزش های معمول دوران بارداری را دریافت نمودند. در پروتکل آموزش گروهی مادران باردار, آموزش با توجه به نیازهای سه ماهه های مختلف بارداری برای 14 جلسه طراحی و طرح درس ها آماده گردیده بود. ابزار پرسشگری پرسشنامه بود. نتایج: آگاهی در سه ماهه دوم و سوم بطور معنی داری در گروه مورد مداخله بیشتر از گروه شاهد بود و در سه ماهه اول نیز تمایل به معنی داری را نشان می داد. اما برنامه آموزشی بر روی نگرش مادران هیچ تاثیر ی نداشت و نگرش در گروه مداخله و گروه شاهد هیچ تفاوتی با هم نشان نداد. برخلاف آن, آموزش تاثیر بسیار خوبی بر عملکرد مادران داشت بطوری که حد اختلاف معنی داری بین گروه شاهد در هر یک از سه ماهه دیده شد. نتیجه گیری: با توجه به ویژگی های خاص مدل آموزش, چنان که طرح به عنوان یک مداخله مستمر در کلیه مراکز بهداشتی- درمانی اجرا شود, می تواند در بهبود کیفی و کمی مراقبت های بارداری اثرگذار باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

طغیانی، راحله، رمضانی ، محمدآرش ، ایزدی، مینو، شهیدی، شهلا، عقدک، پژمان، مطیع، زهرا، و نیک خواه فرد، مژگان. (1386). تاثیر آموزش گروهی مراقبت دوران بارداری برآگاهی, نگرش و عملکرد مادران باردار. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 7(2 (پیاپی 18))، 317-324. SID. https://sid.ir/paper/59458/fa

Vancouver: کپی

طغیانی راحله، رمضانی محمدآرش ، ایزدی مینو، شهیدی شهلا، عقدک پژمان، مطیع زهرا، نیک خواه فرد مژگان. تاثیر آموزش گروهی مراقبت دوران بارداری برآگاهی, نگرش و عملکرد مادران باردار. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1386؛7(2 (پیاپی 18)):317-324. Available from: https://sid.ir/paper/59458/fa

IEEE: کپی

راحله طغیانی، محمدآرش رمضانی ، مینو ایزدی، شهلا شهیدی، پژمان عقدک، زهرا مطیع، و مژگان نیک خواه فرد، “تاثیر آموزش گروهی مراقبت دوران بارداری برآگاهی, نگرش و عملکرد مادران باردار،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 7، no. 2 (پیاپی 18)، pp. 317–324، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59458/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا