مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,651
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

573
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل تسهیل کننده و بازدارنده یادگیری مهارت های بالینی از دید دانشجویان پرستاری سال سوم دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)

صفحات

 صفحه شروع 343 | صفحه پایان 352

چکیده

 مقدمه: در تحقیقات مختلف به بررسی مشکلات و موانع مربوط به یادگیری مهارت های بالینی پرداخته شده ولی به عوامل تسهیل کننده موثر بر آن توجه نشده است. این مطالعه با هدف تعیین عوامل تسهیل کننده و بازدارنده یادگیری مهارت های بالینی از دید دانشجویان پرستاری سال سوم دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شهر شیراز انجام شد. روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی, 54 نفر دانشجوی ترم ششم پرستاری به صورت نمونه گیری آسان و در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه پژوهشگر ساخته حاوی سوالاتی در حیطه مشخصات فردی نمونه ها و67 سوال در رابطه با عوامل تسهیل کننده و بازدارنده موثر بر یادگیری مهارت های بالینی در حیطه های ارتباط دانشجو, پرسنل, مربی و بیمار, رضایت دانشجو از نحوه آموزش مهارت ها توسط مربی و پرسنل, و نیز از نحوه ارایه دروس تئوری و عملی, و امکانات موجود بیمارستانی و دانشگاهی و ویژگی های مربیان بود, بین نمونه های مورد پژوهش توزیع و سپس کلیه پرسشنامه ها جمع آوری گردید. داده ها با نرم افزار SPSS و به صورت آمارهای توصیفی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: بیشترین عوامل تسهیل کننده یادگیری مهارت های بالینی مربوط به تجارب آموزشی و عملی مربیان در پیشرفت امور آموزشی (8/77 درصد), فراهم بودن محیط توسط مربیان برای تجربه مهارت های بالینی دانشجویان (8/77 درصد), توجه به حقوق و نیاز بیمار (76 درصد), احساس مسوولیت مربیان در امر آموزش (76 درصد), و بیشترین عوامل بازدارنده یادگیری مهارت های بالینی, مربوط به وجود استرس در بخش (3/83 درصد), عدم حمایت دانشجو توسط پرسنل (6/66 درصد) و تندخویی و عصبانی مزاج بودن پرسنل (8/64 درصد) بود. نتیجه گیری: دانشجویان از موضوعات مطرح شده در حیطه های مختلف رضایت داشتند ولی از ارتباط بین پرسنل و دانشجو و نحوه ارایه دروس عملی و تئوری توسط مربی رضایت نداشتند و این عوامل را به عنوان بازدارنده آموزش مهارت های بالینی مطرح نمودند. بازنگری و اقدامات مناسب توسط مسوولین آموزشی برای یک محیط بالینی آموزشی مناسب پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قدس بین، فریبا، و شفاخواه، مهناز. (1386). عوامل تسهیل کننده و بازدارنده یادگیری مهارت های بالینی از دید دانشجویان پرستاری سال سوم دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 7(2 (پیاپی 18))، 343-352. SID. https://sid.ir/paper/59459/fa

Vancouver: کپی

قدس بین فریبا، شفاخواه مهناز. عوامل تسهیل کننده و بازدارنده یادگیری مهارت های بالینی از دید دانشجویان پرستاری سال سوم دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1386؛7(2 (پیاپی 18)):343-352. Available from: https://sid.ir/paper/59459/fa

IEEE: کپی

فریبا قدس بین، و مهناز شفاخواه، “عوامل تسهیل کننده و بازدارنده یادگیری مهارت های بالینی از دید دانشجویان پرستاری سال سوم دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 7، no. 2 (پیاپی 18)، pp. 343–352، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59459/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا