مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,325
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

606
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجارب و درک دانشجویان پرستاری از مفهوم مربی اثربخش در آموزش بالینی

صفحات

 صفحه شروع 325 | صفحه پایان 334

چکیده

 مقدمه: برنامه آموزش بر بالین با هدف ارتقای سطح آموزش پرستاری طراحی گردیده و فرایند آموزش و یادگیری آن معطوف به دانشجو می باشد. با این همه, کمتر توجهی به بازخورد دانشجویان پرستاری در این راستا شده است. مطالعه حاضر در بر گیرنده تجارب شخصی و بازخورد دانشجویان پرستاری از نقش مربیان خود در برنامه آموزش بر بالین بوده و هدف از آن تبیین مفهوم «مربی اثربخش» در آموزش بالینی است. روش ها: با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف, 12 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که حداقل یک دوره آموزش بالینی را سپری کرده بودند, انتخاب و با رویکرد پدیده شناسی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه عمیق استفاده شد. اطلاعات خام با روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. صحت و استحکام مطالعه از طریق توجه به چهار محور ارزش واقعی, کاربردی بودن, تداوم, و مبتنی بر واقعیت بودن حاصل شد. نتایج: متن مصاحبه های استخراج شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و کدهای مفهومی از آن استخراج و سپس کدها به هشت مفهوم اصلی شامل: حضور, مربی در نقش ارزشیاب, مربی به عنوان برقرارکننده ارتباط, مربی در نقش ارایه دهنده تجارب, عامل ایجاد انگیزش, مربی به عنوان ناظر, مربی به عنوان ناظم و مربی به عنوان حامی دسته بندی شدند. نتیجه گیری: شرکت کنندگان در این مطالعه در فرایند رشد حرفه ای خود, نقش کلیدی مربی را در ایجاد محیط کار مناسب یا سالم مورد تاکید قرار دادند. این افراد اذعان دارند که مربی می تواند با ارایه اطلاعات جدید, حمایت همه جانبه دانشجویان و نیز اعمال کنترل بر عملکرد آنها در یادگیری بالینی, نقش موثر و سازنده ایفا کند. شرکت کنندگان در مطالعه ضمن تجربه درجاتی از وابستگی, ضرورت وجود یک محیط امن برای فراهم ساختن فرصت های یادگیری برای دانشجو و ایفای نقش موثر توسط مربی برای دروندادهای متناسب با نیازهای دانشجویان پرستاری را مورد تأکید قرار دادند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

علوی، موسی، و عابدی، حیدرعلی. (1386). تجارب و درک دانشجویان پرستاری از مفهوم مربی اثربخش در آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 7(2 (پیاپی 18))، 325-334. SID. https://sid.ir/paper/59465/fa

Vancouver: کپی

علوی موسی، عابدی حیدرعلی. تجارب و درک دانشجویان پرستاری از مفهوم مربی اثربخش در آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1386؛7(2 (پیاپی 18)):325-334. Available from: https://sid.ir/paper/59465/fa

IEEE: کپی

موسی علوی، و حیدرعلی عابدی، “تجارب و درک دانشجویان پرستاری از مفهوم مربی اثربخش در آموزش بالینی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 7، no. 2 (پیاپی 18)، pp. 325–334، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59465/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا