مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

953
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

692
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر ارزشیابی بالینی به روش پوشه کار بر میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 368 | صفحه پایان 381

چکیده

 مقدمه: تفکر انتقادی جزء ضروری مراقبت های پرستاری است و توسعه مهارت های آن به عنوان یک اولویت در آموزش دانشجویان کارشناسی پرستاری مطرح است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ارزشیابی بالینی به روش پوشه کار بر میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شده است.روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی, کلیه دانشجویان ترم پنجم پرستاری (دوره کارآموزی بالینی روزانه و شبانه) دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران شرکت داشتند. گروه های مذکور به صورت تصادفی به دو گروه, ارزشیابی بالینی به روش پوشه کار و به روش متداول (معمول) دانشکده, تقسیم شدند. دانشجویان در هر دو گروه در ابتدا و انتهای دوره کارآموزی پرسشنامه مهارت های تفکر انتقادی واتسون-گلیزر را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های مان ویتنی, ویلکاکسون, فیشر و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام گرفت. نتایج: نتایج حاکی از بهبود نمرات دانشجویان در کلیه ابعاد مهارت های تفکر انتقادی در هر دو گروه بود. به لحاظ آماری افزایش مهارت ها تنها در نمره کل آزمون (p=0.005), بعد تشخیص پیش فرض ها (p=0.002), و بعد ارزشیابی دلایل (p=0.015), در گروه متداول معنادار بود. آزمون آماری ویلکاکسون بیانگر تفاوت معنادار آماری بین نمره کل آزمون هر یک از دانشجویان گروه متداول قبل و بعد از مداخله بود (p=0.005). اما در گروه پوشه کار قبل و بعد از مداخله نمره کل آزمون تفاوت معنادار آماری نداشت (p=0.303). همچنین علی رغم این که میانگین نمره کل آزمون بعد از انجام مداخله در گروه پوشه کار بیشتر از گروه متداول بود, آزمون مان ویتنی نشان داد که تفاوت نمرات هریک از دانشجویان دو گروه معنادار نبود (p=0.628).نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت علی رغم افزایش مهارت های تفکر انتقادی بعد از مداخله در هر دو گروه نسبت به قبل از مداخله, روش ارزشیابی پوشه کار کمتر از روش متداول باعث ارتقای مهارت های تفکر انتقادی گردید. از آنجا که در پژوهش های قبلی ثابت شده است که پوشه کار ها قابلیت بالابردن مهارت های تفکر انتقادی را دارند لذا, توصیه می گردد پژوهش های بیشتری در زمینه کاربرد آنها به عنوان یکی از بهترین روش های ارزشیابی عملکرد بالینی در آموزش پرستاری صورت گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لطیفی، معصومه، شبان، مرضیه، نیک بخت نصرآبادی، علیرضا، مهران، عباس، و پارسایکتا، زهره. (1390). تاثیر ارزشیابی بالینی به روش پوشه کار بر میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(4 (پیاپی 33))، 368-381. SID. https://sid.ir/paper/59498/fa

    Vancouver: کپی

    لطیفی معصومه، شبان مرضیه، نیک بخت نصرآبادی علیرضا، مهران عباس، پارسایکتا زهره. تاثیر ارزشیابی بالینی به روش پوشه کار بر میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1390؛11(4 (پیاپی 33)):368-381. Available from: https://sid.ir/paper/59498/fa

    IEEE: کپی

    معصومه لطیفی، مرضیه شبان، علیرضا نیک بخت نصرآبادی، عباس مهران، و زهره پارسایکتا، “تاثیر ارزشیابی بالینی به روش پوشه کار بر میزان مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 11، no. 4 (پیاپی 33)، pp. 368–381، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59498/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button