مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

952
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی گروهی بر استرس ادراکشده و افسردگی بیماران سندرم روده تحریک پذیر

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 104

چکیده

 زمینه و هدف: افسردگی و استرس ادرا ک شده از جمله علایم شایع در اختلال سندرم روده تحریک پذیر به شمار می آیند. در دهه اخیر رفتار درمانی دیالکتیکی به عنوان یکی از درمان های موثر در درمان بسیاری از اختلالات معرفی شده است. به همین منظور هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی بر استرس ادراک شده و افسردگی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر است.روش کار: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی (طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و انتساب تصادفی) می باشد. نمونه آماری پژوهش, شامل 30 بیمار مبتلاء به سندرم روده تحریک پذیر بود که از میان کلیه بیمارانی که در سال 1393 به مراکز درمانی شهر تبریز مراجعه کرده بودند و پس از مصاحبه, دریافت ملاک های تشخیصی Rome-III و تکمیل پرسشنامه استرس ادراک شده و افسردگی بک, با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس (15 نفر برای هر گروه) انتخاب شده و به طور تصادفی در گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. بعد از اتمام دوره 8 جلسه ای رفتار درمانی دیالکتیکی در گروه آزمایشی, مجددا پرسشنا مه ها در دو گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره در نرم افزار SPSS v. 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: رفتار درمانی دیالکتیکی گروهی در کاهش استرس ادراک شده (F=9.91, p=0.004) و افسردگی (F=9.60, p=0.005) بیماران مبتلا به روده تحریک پذیر در گروه آزمایشی به طور معناداری موثر بوده است, به طوری که پس از انجام مداخله, میانگین نمرات استرس ادرا ک شده و افسردگی کاهش یافتند.نتیجه گیری: به نظر می رسد که رفتار درمانی دیالکتیکی در کاهش استرس ادراک شده و افسردگی بیماران مبتلاء به سندرم روده تحریک پذیر موثر می باشد. بنابراین می توان با اجرای آن به بهبود علائم استرس ادراک شده و افسردگی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر کمک کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عزیزی، امیر، و محمدی، جواد. (1395). اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی گروهی بر استرس ادراکشده و افسردگی بیماران سندرم روده تحریک پذیر. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، 16(1)، 95-104. SID. https://sid.ir/paper/59785/fa

    Vancouver: کپی

    عزیزی امیر، محمدی جواد. اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی گروهی بر استرس ادراکشده و افسردگی بیماران سندرم روده تحریک پذیر. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل[Internet]. 1395؛16(1):95-104. Available from: https://sid.ir/paper/59785/fa

    IEEE: کپی

    امیر عزیزی، و جواد محمدی، “اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی گروهی بر استرس ادراکشده و افسردگی بیماران سندرم روده تحریک پذیر،” مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، vol. 16، no. 1، pp. 95–104، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59785/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button