مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,528
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

408
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مدیریت استرس بر اساس مدل بزنف بر ارتقاء رفتارهای بیماران مولتیپل اسکلروزیس

صفحات

 صفحه شروع 325 | صفحه پایان 332

چکیده

 مقدمه: به دلیل نقش مهمی که استرس در تشدید بیماری ام اس دارد, کنترل و مدیریت استرس در این بیماران ضروری است. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر آموزش راهکارها و تکنیکهای مدیریت استرس بر اساس مدل بزنف در ارتقاء رفتار بیماران مولتیپل اسکلروزیس در این زمینه می باشد.روش کار: این مطالعه نیمه تجربی است, جامعه مورد بررسی 100 نفر از بیماران ام اس با سن 15 تا 50 سال از بیمارستان سینا و شریعتی تهران بودند, که به صورت تصادفی در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه تنظیم شده بر اساس مدل بزنف بود. قبل از اجرای مداخله آموزشی, پرسشنامه برای هر دو گروه تکمیل شد و بیماران گروه مورد, برنامه آموزشی مطابق با مدل بزنف را به مدت 3 جلسه دریافت کردند. در گروه شاهد مداخله صورت نگرفت. یک ماه پس از اتمام مداخله آموزشی, هر دو گروه مجددا پرسشنامه را تکمیل نمودند. در نهایت اطلاعات حاصل با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل, کای دو و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: نتایج نشان داد که قبل از مداخله, عملکرد بیماران دو گروه مورد و شاهد در زمینه راهکارهای مدیریت استرس از جمله برنامه ریزی, پیاده روی, تغذیه مناسب و تکنیک های آرام سازی اختلاف معنی داری نداشتند. اما پس از مداخله آموزشی عملکرد بیماران گروه مورد به غیر از برنامه ریزی, نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری افزایش یافت (P<0.001).نتیجه گیری: تدوین برنامه آموزشی بر اساس مدل بزنف در ارتقا رفتارهای بیماران ام اس در زمینه مدیریت استرس سودمند و اثربخش است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبادی فردآذر، فربد، صلحی، مهناز، و گل دوست، فریده. (1391). تاثیر آموزش مدیریت استرس بر اساس مدل بزنف بر ارتقاء رفتارهای بیماران مولتیپل اسکلروزیس. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، 16(4)، 325-332. SID. https://sid.ir/paper/60325/fa

    Vancouver: کپی

    عبادی فردآذر فربد، صلحی مهناز، گل دوست فریده. تاثیر آموزش مدیریت استرس بر اساس مدل بزنف بر ارتقاء رفتارهای بیماران مولتیپل اسکلروزیس. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)[Internet]. 1391؛16(4):325-332. Available from: https://sid.ir/paper/60325/fa

    IEEE: کپی

    فربد عبادی فردآذر، مهناز صلحی، و فریده گل دوست، “تاثیر آموزش مدیریت استرس بر اساس مدل بزنف بر ارتقاء رفتارهای بیماران مولتیپل اسکلروزیس،” مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، vol. 16، no. 4، pp. 325–332، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/60325/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button