Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,821
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,923
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اختلالات مراجعین کلینیک گفتار درمانی آموزش و پرورش استثنایی بندرعباس در سال تحصیلی 84-1383

صفحات

 صفحه شروع 273 | صفحه پایان 278

چکیده

 مقدمه: اختلالات محاوره ای یکی از معضلات مهم سلامتی به شمار می روند زیرا سبب بروز مشکلاتی در دوران کودکی شده, فرصتهای شغلی فرد را در بزرگسالی محدود کرده و وضعیت اجتماعی و اقتصادی وی را تحت تاثیر قرار می دهد. اختلال در توانایی مهارت خواندن نیز که جنبه ای از توانایی های زبان انسان است, می تواند در تمام ابعاد تحصیلی و اجتماعی فرد اثر داشته باشد. هدف از انجام این تحقیق, بررسی انواع اختلالات گفتاری زبان در بین مراجعین کلینیک گفتار درمانی آموزش و پرورش استثنایی شهرستان بندرعباس بود.روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود و در آن جامعه مراجعین کلینیک گفتار درمانی آموزش و پرورش استثنایی شهرستان بندرعباس در سال تحصیلی 84-1383 که از غربالگری طرح سنجش و یا مهدهای کودک و یا از طرف پزشک ارجاع شده بودند و از نظر گفتار درمانگر اختلال گفتاری داشتند, مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از فراوانی و فراوانی نسبی ارایه شد.نتایج: از 172 نفر مراجعه کننده 3 تا 15 ساله, 30.2% دختر و 69.8% پسر بودند. بیشترین مشکل شده در بین این افراد, اختلال در تولید بود که 79.1% آنها را در بر می گرفت. تاخیر در رشد گفتار و زبان رتبه دوم در میزان اختلالات را داشت که در حدود 17.4% مراجعین را در بر می گرفت. در حدود 2.3% مراجعین این مرکز کودکان لکنتی بودند. کمترین نوع اختلال در بین مراجعه کنندگان دیزارتری در دو نفر (1.2%) بود. اختلالات صوت, صوت تشدید و زبان پریشی (آفازی) در بین کودکان مورد مطالعه مشاهده نشد.نتیجه گیری: با توجه به ارتباط بین اختلالات آواشناختی و اختلالاتی از قبیل اختلال در خواندن, نوشتن, یادگیری و ریاضیات, درمان اختلالات گفتاری, بخصوص در سنین قبل از دبستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در مجموع علل محدود بودن اختلالات مراجعین این کلینیک و کلینیک های موجود در سطح شهر بندرعباس را می توان عدم شناخت خانواده ها از گفتار درمانی و مواردی که باید به گفتار درمان مراجعه نمود, عدم شناخت خانواده ها از معضلاتی که به دلیل مشکلات ارتباطی ایجاد می شود و بالاخره تعامل کم گفتار درمانگرها و پزشک ها, به خصوص متخصصین گوش, حلق و بینی و مغز و اعصاب دانست.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ناصح، هما. (1385). بررسی اختلالات مراجعین کلینیک گفتار درمانی آموزش و پرورش استثنایی بندرعباس در سال تحصیلی 84-1383. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، 10(3)، 273-278. SID. https://sid.ir/paper/60400/fa

Vancouver: کپی

ناصح هما. بررسی اختلالات مراجعین کلینیک گفتار درمانی آموزش و پرورش استثنایی بندرعباس در سال تحصیلی 84-1383. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)[Internet]. 1385؛10(3):273-278. Available from: https://sid.ir/paper/60400/fa

IEEE: کپی

هما ناصح، “بررسی اختلالات مراجعین کلینیک گفتار درمانی آموزش و پرورش استثنایی بندرعباس در سال تحصیلی 84-1383،” مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، vol. 10، no. 3، pp. 273–278، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/60400/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا