مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

994
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

607
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر مکمل های روی و ملاتونین بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوسین

صفحات

 صفحه شروع 90 | صفحه پایان 101

چکیده

 زمینه و هدف: دیابت شیرین یک معضل پیچیده متابولیک که است که باعث ایجاد اختلال در یادگیری و حافظه فضایی می شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر مکمل های روی و ملاتونین بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی دیابتی بود. روش بررسی: در این مطالعه تجربی از 5 گروه 10 سری موش صحرایی نر نژاد ویستار استفاده شد. گروه شاهد (C), گروه موش های دیابتی با رژیم غذائی نرمال (D), حیوانات دیابتی دریافت کننده روی (روزانه 227 میلی گرم در لیتر آب آشامیدنی, D+Z), موش های دیابتی دریافت کننده ملاتونین (روزانه 150 میلی گرم در لیتر آب آشامیدنی, D+M) و موش های دیابتی دریافت کننده هر دو مکمل (D+ZM). مصرف مکمل ها از 5 روز قبل از القای دیابت (تک دوز 60 میلی گرم به ازای وزن بدن استرپتوزوسین) شروع شد. 20 روز بعد از القای, یادگیری فضایی به مدت 5 روز (هر روز 4 جلسه) در ماز آبی موریس سنجیده شد. در روز آخر نیز حافظه فضایی بررسی شد و میزان قند و انسولین سرم ارزیابی گردید.یافته ها: موش های دیابتی در مقایسه با حیوانات کنترل, به منظور یافتن سکوی پنهان زمان بیشتری را در ماز سپری کرده, مسافت کمتری را نیز پیمودند (p<0.0001). در مرحله پروب نیز آن ها زمان کمتری را در ربع هدف گذراندند (p=0.004). مصرف همزمان مکمل ها مانع از ایجاد اختلال در یادگیری و حافظه فضایی موش های دیابتی شد.نتیجه گیری: القای دیابت در موش های صحرایی باعث ایجاد اختلال در روند یادگیری و تثبیت حافظه فضایی آن ها در ماز آبی موریس شده, مصرف مکمل های ملاتونین و روی با این اختلال مقابله می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طلایی، علیرضا، غلامی، مریم، داوری، سعیده، قائمی، مرجان، و سلامی، محمود. (1391). بررسی اثر مکمل های روی و ملاتونین بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوسین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، 20(83)، 90-101. SID. https://sid.ir/paper/61352/fa

    Vancouver: کپی

    طلایی علیرضا، غلامی مریم، داوری سعیده، قائمی مرجان، سلامی محمود. بررسی اثر مکمل های روی و ملاتونین بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوسین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)[Internet]. 1391؛20(83):90-101. Available from: https://sid.ir/paper/61352/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا طلایی، مریم غلامی، سعیده داوری، مرجان قائمی، و محمود سلامی، “بررسی اثر مکمل های روی و ملاتونین بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوسین،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، vol. 20، no. 83، pp. 90–101، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/61352/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button