Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

752
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

671
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز

صفحات

 صفحه شروع 546 | صفحه پایان 553

چکیده

 زمینه و هدف: فرزندان جانبازان به علت مشکلات پدران خود می­ توانند در معرض آسیب­ هایی باشند که در عملکرد فردی, اجتماعی و تحصیلی ایشان پیامدهای منفی بر جای بگذارد. به همین دلیل انجام برنامه­ های مداخله­ ای مناسب برای بهبود وضعیت آن­ ها لازم است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی بر اساس نظریه Alfred Adler با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش­ آموزان فرزند جانباز انجام شد. روش­ ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه مداخله و کنترل است. جامعه پژوهش حاضر تمام دانش آموزان پسر فرزند جانباز دوره اول و دوم متوسطه شهرستان اردکان در سال تحصیلی 1395-1394 بودند که 30 نفر از این دانش­ آموزان با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس برای شرکت در پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در گروه­ های 15 نفره مداخله و کنترل جایگزین شدند. شرکت­ کنندگان هر دو گروه, یکبار قبل, یکبار بعد و یکبار دو ماه پس از پایان برنامه مداخله­ ای, به پرسشنامه خودپنداره تحصیلی پاسخ دادند. جلسات درمانی مبتنی بر تغییر سبک زندگی بر اساس نظریه Adler با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی دانش آموزان برای گروه مداخله در 7 جلسه 90 دقیقه­ ای به صورت یک­ بار در هفته اجرا شد. گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. داده­ ها با استفاده از تحلیل واریانس همراه با اندازه­ ­ گیری مکرر تحلیل شدند. یافته­ ها: دانش آموزان دو گروه از لحاظ برخی از متغیرهای جمعیت شناختی مانند سن, درآمد ماهانه خانوادگی و سطح تحصیلات والدین همسان شدند. نمرات خودپنداره تحصیلی (177/25=F) و دو خرده مقیاس تلاش تحصیلی (493/15=F) و اعتماد به نفس تحصیلی (067/26= F) در مرحله پس­ آزمون در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنی­ داری داشته (001/0>p) و این افزایش در مرحله پیگیری نیز حفظ شده است. نتیجه ­ گیری: برای افزایش خودپنداره تحصیلی دانش­ آموزان فرزند جانباز می­ توان از آموزش­ های گروهی مبتنی بر سبک زندگی با استفاده از نظریه Adler و با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضاپورمیرصالح، یاسر، احمدی اردکانی، زهرا، و شیری، محمدجواد. (1397). اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز. مجله طب نظامی، 20(5 )، 546-553. SID. https://sid.ir/paper/62062/fa

    Vancouver: کپی

    رضاپورمیرصالح یاسر، احمدی اردکانی زهرا، شیری محمدجواد. اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز. مجله طب نظامی[Internet]. 1397؛20(5 ):546-553. Available from: https://sid.ir/paper/62062/fa

    IEEE: کپی

    یاسر رضاپورمیرصالح، زهرا احمدی اردکانی، و محمدجواد شیری، “اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر سبک زندگی با تأکید بر سبک زندگی تحصیلی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان فرزند جانباز،” مجله طب نظامی، vol. 20، no. 5 ، pp. 546–553، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/62062/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا