Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,414
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,137
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی الگوی مدیریت دانش در یک مرکز تحقیقاتی نظامی

صفحات

 صفحه شروع 237 | صفحه پایان 252

چکیده

 مقدمه: در بسیاری از سازمانها و موسسات یکی از معضل های اساسی این است که از میزان دانایی و دانش افراد, اطلاع کافی وجود ندارد. مدیریت موثر دانش با تمرکز بر روی راه حلهایی که کل سیستم شامل سازمان, منابع انسانی و فناوری را در بر می گیرد از جمله مهمترین ابزارها برای حل این مشکل محسوب می شود. برای طراحی یک نظام مدیریت دانش و یا ارتقا سطح آن در یک سازمان, لازم است تا ابتدا شناخت کاملی نسبت به ماهیت و اهمیت دانش و مدیریت دانش در سازمان داشت و با شناخت مولفه ها و کارکردهای آن و در جهت دستیابی به مزایای راهبردی حاصل از پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان, به بسترها و زمینه های موفقیت آن و نحوه برقراری تعامل و تعادل میان این عوامل, توجه ویژه ای مبذول نمود. در مورد مدیریت دانش تاکنون 26 مدل از سوی اندیشمندان و موسسات مختلف ارایه شده است که بیشتر آنها از نظر محتوایی, تقریبا مشابه یکدیگرند, اما دارای واژه ها و فازهایی با ترتیبات متفاوت می باشند. از میان این مدلها, مدل نوناکا و تاکوچی از نظر تبیین چگونگی تولید دانش یکی از بهترین مدلهاست که جهت بررسی سازمان مورد نظر انتخاب شده است.مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی جهت بررسی چالشها و موانع موجود در مرکز مورد نظر می باشد. جمع آوری اطلاعات توسط پرسشنامه انجام شده است. به منظور تهیه سوالات پرسشنامه با توجه به مطالعات انجام شده و بررسی مفاهیم اصلی در ساختار مدیریت دانش و نیز مطالعه الگوهای پیشنهادی, ابتدا مدل نوناکا به 8 قسمت تقسیم شد. سپس برای هر یک از قسمتها, پارامترهایی که ممکن است جهت ارتقای سطح دانشی آن قسمت مهم باشند تهیه شدند و در نهایت پارامترها و گزینه های تعیین شده به صورت سوالات پرسشنامه درآمدند که نتیجه, تهیه 8 پرسشنامه برای هر قسمت بود. به منظور بررسی اعتبار پرسشنامه ها, آنها در اختیار 12 نفر از مدیران و افرادی که از نظر جامعه مورد پژوهش, نخبه و خبره محسوب می شدند, قرار داده شدند و طی چند مرحله نسبت به رفع اشکال پرسشنامه ها و چگونگی تطبیق آن با الگوی پیشنهادی اقدام شد. در نهایت با استفاده از آزمون کوکران, مناسب و یکسان بودن سوالات پرسشنامه ها ارزیابی شدند که با احتمال بیش از 98 درصد فرض یکسان بودن سوالات رد نگردید (P =0.98). سپس پرسشنامه ها بین کارکنان انتخاب شده مرکز توزیع و از آنها خواسته شد که نظر خود را در خصوص وضعیت جاری مرکز مورد نظر (مطابق طیف لیکرت) مشخص کنند (در واقع از آنان خواسته شد تا وزن سوالات را مشخص کنند). در مرحله بعد از آنان درخواست شد تا تاثیر این سوالات را در ارتقای سطح دانش مرکز بیان کنند (در واقع ارزش سوالات را تعیین کنند). سپس برای تمام سوالات میانگین ارزش و وزن هر سوال محاسبه و استاندارد شدند. پس از محاسبه عدد (امتیاز) کل مرکز و هر سطح از تقسیمات مدل نوناکا, برای دستیابی و تعیین سطح دانش مرکز مورد نظر متناسب با هر کدام از قسمتهای مدل, وزن و ارزش سوالات پرسشنامه مشخص شدند.نتایج: تحلیل داده ها (پاسخهای سوالات پرسشنامه ها) نشانگر این مطلب است که امتیاز مرکز در مورد مدیریت دانش برابر است با 77/2, یعنی وضعیت کلی مرکز به لحاظ دانش محور بودن و بهره گیری از سرمایه های دانشی کمتر از حد متوسط (بین متوسط و ضعیف) می باشد. در نهایت به منظور بررسی اعتبار نتایج بدست آمده, آنها را مجددا برای خبرگان و دست اندرکاران جامعه مورد پژوهش ارسال و از آنها درخواست شد تا مشکلات و چالشهای بدست آمده را بر حسب اهمیت امتیازدهی کنند و نظرات این افراد نیز با استفاده از آزمون «فریدمن» تجزیه و تحلیل گردید.نتیجه گیری: با توجه به امتیازات کسب شده توسط سازمان و لیست مشکلات مطرح شده در سازمان, به نظر می رسد, سازمان به طور زیربنایی احتیاج به پیاده سازی پروژه ها و زیرساختهای دانشی دارد. این زیر ساختها هم شامل منابع انسانی به عنوان مهمترین بخش و هم شامل امکانات تکنولوژیک می باشد. از طرفی سازمان باید برای افراد تازه کار و جوان برنامه های مناسب فرهنگی داشته باشد تا به اهمیت فاکتورهای دانشی به عنوان یک سرمایه مهم سازمانی پی ببرند. همچنین می بایست با فرهنگ سازی, ذهنیت مدیران سازمان را بیش از پیش متوجه اهمیت سرمایه های دانشی سازمان نمود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رفعتی، حسن، حسنوی، رضا، به آذین، فرید، و بنی طبا، سیدعلیرضا. (1387). بررسی الگوی مدیریت دانش در یک مرکز تحقیقاتی نظامی. مجله طب نظامی، 10(3 (مسلسل 37))، 237-252. SID. https://sid.ir/paper/62225/fa

Vancouver: کپی

رفعتی حسن، حسنوی رضا، به آذین فرید، بنی طبا سیدعلیرضا. بررسی الگوی مدیریت دانش در یک مرکز تحقیقاتی نظامی. مجله طب نظامی[Internet]. 1387؛10(3 (مسلسل 37)):237-252. Available from: https://sid.ir/paper/62225/fa

IEEE: کپی

حسن رفعتی، رضا حسنوی، فرید به آذین، و سیدعلیرضا بنی طبا، “بررسی الگوی مدیریت دانش در یک مرکز تحقیقاتی نظامی،” مجله طب نظامی، vol. 10، no. 3 (مسلسل 37)، pp. 237–252، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/62225/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا