مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

793
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نیازهای آموزشی کارکنان بهداشت و درمان برای مقابله پزشکی موثر با مصدومیت های هسته ای

صفحات

 صفحه شروع 209 | صفحه پایان 216

چکیده

 مقدمه: استفاده از فن آوری هسته ای در زمینه های مختلف صنعتی, علوم پایه و پزشکی در طی سالیان اخیر گسترش یافته است. به همین دلیل احتمال وقوع حوادث هسته ای و مصدومین ناشی از آن واقعیتی اجتناب ناپذیر است. در این گزارش نیازهای آموزشی برای کسب و ارتقای آمادگی های لازم برای امداد و درمان مصدومین هسته ای مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روش ها: در این بررسی نیازهای آموزشی شش بیمارستان و مرکز درمانی با استفاده از پرسش نامه مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان در طرح به تعداد 137 نفر و به صورت داوطلبانه از بین پرستاران, پزشکان عمومی و مدیران اجرایی شاغل در بخش های اورژانس, پزشکی هسته ای و رادیولوژی انتخاب شدند.نتایج: نتایج بدست آمده نشان می دهد که در دوره تحصیلی شرکت کنندگان در طرح, واحدهای درسی که به طور خاص به ویژگی های مصدومین هسته ای ارتباط داشته باشد, پیش بینی نشده است. با این حال 06/94% از شرکت کنندگان با سندرم های پرتوگیری و 98.30% آنها با منابع پرتوگیری انسان آشنایی داشتند. همچنین در بعضی از زمینه ها همچون روش های حفاظت فردی شرکت کنندگان از اطلاعات مناسبی برخوردار بودند. در حالی که در بعضی از موارد دیگر همچون میزان آشنایی با پروتکل های درمانی, تجهیزات آشکارسازی پرتوهای یونیزان و بیودوزیمتری کمتر آشنایی داشتند. علاوه بر این 5/80% از شرکت کنندگان در طرح معتقد بودند که با گذراندن دوره های آموزشی مناسب می توانند به طور موثری در درمان مصدومین یک حادثه هسته ای مشارکت داشته باشند.نتیجه گیری: با توجه به گسترش استفاده صلح آمیز از فن آوری هسته ای و سیاست بومی سازی آن در کشور, کادرسازی برای امداد و درمان مصدومین هسته ای ضرورت دارد. علی رغم وجود بعضی از کاستی های آموزشی و تجهیزاتی, وجود زمینه های علمی مناسب و علاقمندی شخصی زیاد, ایجاد و ارتقای آمادگی های لازم در بین شرکت کنندگان در طرح, با ایجاد دورهای آموزشی ضمن خدمت بخوبی امکان پذیر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    توکلی، حسن، مدرس مصلی، سیدمحمدمهدی، و آزادمرزآبادی، اسفندیار. (1387). بررسی نیازهای آموزشی کارکنان بهداشت و درمان برای مقابله پزشکی موثر با مصدومیت های هسته ای. مجله طب نظامی، 10(3 (مسلسل 37))، 209-216. SID. https://sid.ir/paper/62227/fa

    Vancouver: کپی

    توکلی حسن، مدرس مصلی سیدمحمدمهدی، آزادمرزآبادی اسفندیار. بررسی نیازهای آموزشی کارکنان بهداشت و درمان برای مقابله پزشکی موثر با مصدومیت های هسته ای. مجله طب نظامی[Internet]. 1387؛10(3 (مسلسل 37)):209-216. Available from: https://sid.ir/paper/62227/fa

    IEEE: کپی

    حسن توکلی، سیدمحمدمهدی مدرس مصلی، و اسفندیار آزادمرزآبادی، “بررسی نیازهای آموزشی کارکنان بهداشت و درمان برای مقابله پزشکی موثر با مصدومیت های هسته ای،” مجله طب نظامی، vol. 10، no. 3 (مسلسل 37)، pp. 209–216، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/62227/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button