مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

610
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی بر میزان آگاهی و نحوه عملکرد بیماران صرعی مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی منتخب دانشگاه های علوم پزشکی تهران، 1387

صفحات

 صفحه شروع 284 | صفحه پایان 289

چکیده

 پیش زمینه و هدف: تعداد زیادی از مبتلایان به صرع در کشورهای جهان سوم به دلیل فقدان آگاهی و آموزش صحیح دچار حوادث ناگوار می گردند که در صورت دریافت مراقبت کافی می توانند مانند سایر افراد جامعه زندگی کنند و فعالیت های روزمره زندگی خود را از سر گرفته و کمتر دچار عوارض جسمی و روانی ناشی از این بیماری قرار گیرند. هدف از مطالعه حاضر, تعیین تاثیر آموزش خودمراقبتی بر آگاهی و عملکرد بیماران صرعی مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی منتخب دانشگاه های علوم پزشکی تهران در سال 1387 بود.مواد و روش کار: این کارآزمایی بالینی روی 120 بیمار که به طور تصادفی به دو گروه 60 نفری تقسیم شده بودند, انجام گردید. در مرحله اول اطلاعات مربوط به خصوصیات دموگرافیک, میزان آگاهی و نحوه عملکرد واحدهای مورد پژوهش دو گروه توسط پرسشنامه جمع آوری شد. سپس به گروه مورد, آموزش خودمراقبتی داده شد. مرحله دوم پژوهش که یک ماه پس از آخرین جلسه آموزش انجام شد, طی آن بیماران با همان فرم های اولیه ارزیابی شدند. گروه شاهد نیز یک ماه بعد دوباره توسط همان فرم های اولیه ارزیابی شدند.یافته ها: آزمون تی زوج نشان می دهد که بین نمرات آگاهی و عملکرد قبل و بعد از آموزش در گروه مورد اختلاف معنی دار وجود دارد (p<0.001) (افزایش حدود 76 درصد). اما در گروه شاهد اختلاف معنی داری بین دو آزمون وجود ندارد.بحث و نتیجه گیری: آموزش خودمراقبتی به بیماران مصروع, سبب افزایش آگاهی و عملکرد آنان شده, همچنین موجب صرف جویی در وقت, انرژی, تشویق بیمار به مراقبت از خود و مانع از بستری شدن مکرر و نیاز برای ادامه درمان گردید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صاحب الزمانی، محمد، شکوری، آمنه، آلیلو، لیلا، و رشیدی، علی. (1388). بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی بر میزان آگاهی و نحوه عملکرد بیماران صرعی مراجعه کننده به بیمارستان‌ های آموزشی منتخب دانشگاه‌ های علوم پزشکی تهران, 1387. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، 20(4)، 284-289. SID. https://sid.ir/paper/63619/fa

    Vancouver: کپی

    صاحب الزمانی محمد، شکوری آمنه، آلیلو لیلا، رشیدی علی. بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی بر میزان آگاهی و نحوه عملکرد بیماران صرعی مراجعه کننده به بیمارستان‌ های آموزشی منتخب دانشگاه‌ های علوم پزشکی تهران, 1387. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)[Internet]. 1388؛20(4):284-289. Available from: https://sid.ir/paper/63619/fa

    IEEE: کپی

    محمد صاحب الزمانی، آمنه شکوری، لیلا آلیلو، و علی رشیدی، “بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی بر میزان آگاهی و نحوه عملکرد بیماران صرعی مراجعه کننده به بیمارستان‌ های آموزشی منتخب دانشگاه‌ های علوم پزشکی تهران, 1387،” مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، vol. 20، no. 4، pp. 284–289، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/63619/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button