مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

756
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

728
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی «آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری» و «آموزش مهارت های ارتباط با بیمار پایانی» بر افزایش کیفیت زندگی خانواده

صفحات

 صفحه شروع 987 | صفحه پایان 995

چکیده

 پیش زمینه و هدف: هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی «آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری» و «آموزش مهارت های ارتباط با بیمار پایانی» بر افزایش کیفیت زندگی خانواده بیماران پایانی بود.مواد و روش کار:روش تحقیق از نوع آزمایشی (تجربی) و طرح پژوهشی از نوع نیمه آزمایشی (نیمه تجربی) سه گروهی - انتخاب تصادفی با پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری بود. بستگان 30 بیمار پایانی بستری در بیمارستان آیت اله... خوانساری اراک به صورت تصادفی در سه گروه 10 نفری, شامل دو گروه آزمایش که گروه اول :آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری و گروه دوم: آموزش مهارت های ارتباط با بیمار پایانی را دریافت کردند و گروه کنترل گمارده شدند. گروه های آزمایش به مدت 8 جلسه آموزش های گروهی را دریافت کردند. در پیش آزمون, پس آزمون و دو ماه پس از پایان آموزش, آزمودنی ها به پرسشنامه کیفیت زندگی (WHOQOL-BREEF) پاسخ دادند و داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر تحلیل شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که تفاوت معنی داری بین آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری با آموزش مهارت های ارتباط با بیمار پایانی بر کیفیت زندگی خانواده (p<0.01) در مرحله پیگیری وجود دارد.بحث و نتیجه گیری: آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری و آموزش مهارت های ارتباط با بیمار پایانی, هر دو بر افزایش کیفیت زندگی خانواده بیماران پایانی موثر هستند اما روش آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری اثربخش تر از آموزش مهارت های ارتباط با بیمار پایانی بر کیفیت زندگی خانواده در مرحله پیگیری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جمیلیان، حمیدرضا، خوانساری، محمدرضا، و صفری، ویکتوریا. (1392). مقایسه اثربخشی «آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری» و «آموزش مهارت های ارتباط با بیمار پایانی» بر افزایش کیفیت زندگی خانواده. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، 24(12)، 987-995. SID. https://sid.ir/paper/63890/fa

    Vancouver: کپی

    جمیلیان حمیدرضا، خوانساری محمدرضا، صفری ویکتوریا. مقایسه اثربخشی «آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری» و «آموزش مهارت های ارتباط با بیمار پایانی» بر افزایش کیفیت زندگی خانواده. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)[Internet]. 1392؛24(12):987-995. Available from: https://sid.ir/paper/63890/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا جمیلیان، محمدرضا خوانساری، و ویکتوریا صفری، “مقایسه اثربخشی «آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری» و «آموزش مهارت های ارتباط با بیمار پایانی» بر افزایش کیفیت زندگی خانواده،” مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، vol. 24، no. 12، pp. 987–995، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/63890/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button