مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,880
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,129
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط اختلالات رفتاری با هوش هیجانی در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 289 | صفحه پایان 299

چکیده

 مقدمه: هوش هیجانی به عنوان شکلی از هوش اجتماعی معرف توانایی شخص در مواجهه و انطباق با فشارهای روانی می باشد. مطالعات نشان داده که نقص در هوش هیجانی با بروز رفتارهای مخرب در نوجوانان در ارتباط است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط اختلالات رفتاری و هوش هیجانی در دانش‏آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران بود.روش: در این مطالعه 420 دانش‏آموز مقطع راهنمایی (195 پسر و 225 دختر) از سه منطقه شهر تهران (مناطق 1, 6, 16) به صورت تصادفی انتخاب شدند. کلیه آزمودنی ها دو پرسش نامه بررسی مشکلات و نقاط قوت (SDQ) و هوش هیجانی شوت (SSRI) را تکمیل کردند. داده ها به وسیله آماره همبستگی و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: بین اختلالات رفتاری با هوش هیجانی کل و مولفه‏های آن یعنی تنظیم هیجان, بیان و ارزیابی هیجان و بهره گیری از هیجان ارتباط منفی معنادار یافت شد (به ترتیب 27/0- r =,r =-0.29 ,r=-0.17 و 24/0-r=, 0.001>p). همچنین مشخص شد که از بین مولفه های هوش هیجانی مولفه تنظیم هیجانات (000/p<0, Beta=0.293) و همچنین هوش هیجانی کل (Beta=0.275, P<0.000) توانایی پیش‏بینی معنادار اختلالات رفتاری را دارند.بحث: ارتباط مشاهده شده بین اختلالات رفتاری و هوش هیجانی به ویژه برای متخصصین بهداشت روانی که در زمینه پیشگیری و درمان اختلالات رفتاری فعالیت می کنند تلویحات مهمی در بردارد. از آن جمله لزوم بکارگیری روش های ارتقای هوش هیجانی در مدل های ارایه شده برای پیشگیری و درمان اختلالات رفتاری را می توان نام برد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، سیدداوود، و غرایی، بنفشه. (1386). ارتباط اختلالات رفتاری با هوش هیجانی در دانش آموزان. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 14(4)، 289-299. SID. https://sid.ir/paper/639/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی سیدداوود، غرایی بنفشه. ارتباط اختلالات رفتاری با هوش هیجانی در دانش آموزان. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان[Internet]. 1386؛14(4):289-299. Available from: https://sid.ir/paper/639/fa

    IEEE: کپی

    سیدداوود محمدی، و بنفشه غرایی، “ارتباط اختلالات رفتاری با هوش هیجانی در دانش آموزان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، vol. 14، no. 4، pp. 289–299، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/639/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button