مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,463
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,356
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط عملکرد حسی - حرکتی دست با مهارت دست نویسی در دانش آموزان با اختلال نوشتن رشدی

صفحات

 صفحه شروع 254 | صفحه پایان 259

چکیده

 پیش زمینه و هدف: اختلال نوشتن رشدی یکی از انواع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان است. این افراد علی رغم داشتن هوش طبیعی و عملکرد بینایی, شنوایی, رفتاری, روانی و هیجانی مناسب در مهارت های نوشتاری مشکل دارند. نوشتن یک مهارت پیچیده بوده و عوامل متعددی در آن نقش دارند که یکی از این موارد عملکرد حسی - حرکتی دست شامل مهارت حرکتی, عملکرد حسی, قدرت گرفتن درشت و ظریف می باشد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین عملکرد حسی حرکتی دست و مهارت نوشتن در دانش آموزان با اختلال نوشتن رشدی است.مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی (همبستگی) تعداد 20 دانش آموز با اختلال نوشتن در رده سنی 9 تا 11 سال (3 نفر دختر, 17 نفر پسر) به صورت غیر احتمالی وارد مطالعه شدند. عملکرد حسی - حرکتی دست از طریق آزمون های مهارت حرکتی مینسوتا, سمز وینستاین, دینامومتر و پینچ گاج و مهارت دست نویسی از طریق آزمون دست نویسی مینسوتا ارزیابی گردیده و در نهایت داده ها از طریق آزمون های آماری همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: ارتباط معنی داری بین مهارت حرکتی دست و حس لمس سبک / فشار با مهارت دست نویسی مشاهده گردید (P<0.05), اما بین قدرت گرفتن درشت و قدرت گرفتن ظریف دست با مهارت دست نویسی ارتباط معنی داری مشاهده نشد (P>0.05).بحث و نتیجه گیری: مهارت دست نویسی ضعیف دانش آموزان با اختلال نوشتن رشدی می تواند در نتیجه عملکرد حسی حرکتی ضعیف دست آنها باشد, بنابراین توصیه می شود از فن های حسی و حرکتی نیز در درمان این افراد استفاده گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حوایی، ناصر، رضایی، ماندانا، آزاد، اکرم، و رفیعی، شهلا. (1389). ارتباط عملکرد حسی - حرکتی دست با مهارت دست ‌نویسی در دانش ‌آموزان با اختلال نوشتن رشدی. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، 21(2)، 254-259. SID. https://sid.ir/paper/64252/fa

    Vancouver: کپی

    حوایی ناصر، رضایی ماندانا، آزاد اکرم، رفیعی شهلا. ارتباط عملکرد حسی - حرکتی دست با مهارت دست ‌نویسی در دانش ‌آموزان با اختلال نوشتن رشدی. مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)[Internet]. 1389؛21(2):254-259. Available from: https://sid.ir/paper/64252/fa

    IEEE: کپی

    ناصر حوایی، ماندانا رضایی، اکرم آزاد، و شهلا رفیعی، “ارتباط عملکرد حسی - حرکتی دست با مهارت دست ‌نویسی در دانش ‌آموزان با اختلال نوشتن رشدی،” مجله مطالعات علوم پزشکی (مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه)، vol. 21، no. 2، pp. 254–259، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/64252/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button