مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,497
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,692
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه رابطه بین رسانه ها، تصویر بدن و عزت نفس با عمل و تمایل به آرایش

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 159

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رسانه ها, عزت نفس, تصویر بدن و آرایش بود. بدین منظور 601 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه های شهر شیراز (شامل دانشگاه شیراز, دانشگاه آزاد اسلامی, دانشگاه پیام نور و دانشگاه علوم پزشکی) توسط جدول لین با خطای 4 درصد به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین از نظریه لئون فستینگر به عنوان چارچوب نظری استفاده شد. در این پژوهش آرایش در دو بعد عمل و تمایل به آرایش سنجیده شد. یافته ها حاکی از آن بود که تعداد زیادی از افراد نمونه از آرایش استفاده کرده و به استفاده از آن تمایل دارند. همچنین درصد فراوانی از آن ها از تصویر بدنی خود رضایت ندارند. رابطه عزت نفس با نارضایتی از تصویر بدن منفی بوده و رابطه آن تنها با بعد تمایل به آرایش معنادار بوده است. نارضایتی از تصویر بدن نیز با عمل و تمایل به آرایش ارتباطی مستقیم داشته و از بین مولفه های آن رابطه مولفه نارضایتی از ظاهر تنها با تمایل به آرایش و مولفه اختلال در کارکرد های اجتماعی با هر دو بعد آرایش معنادار بوده است و در نهایت, همه انواع رسانه با متغیرهای تصویر بدن, عزت نفس و آرایش رابطه یکسانی نداشتند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

موحد، مجید، محمدی، نوراله، و حسینی، مریم. (1390). مطالعه رابطه بین رسانه ها, تصویر بدن و عزت نفس با عمل و تمایل به آرایش. مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان (مطالعات زنان(، 9(2 (پیاپی 28))، 133-159. SID. https://sid.ir/paper/66044/fa

Vancouver: کپی

موحد مجید، محمدی نوراله، حسینی مریم. مطالعه رابطه بین رسانه ها, تصویر بدن و عزت نفس با عمل و تمایل به آرایش. مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان (مطالعات زنان([Internet]. 1390؛9(2 (پیاپی 28)):133-159. Available from: https://sid.ir/paper/66044/fa

IEEE: کپی

مجید موحد، نوراله محمدی، و مریم حسینی، “مطالعه رابطه بین رسانه ها, تصویر بدن و عزت نفس با عمل و تمایل به آرایش،” مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان (مطالعات زنان(، vol. 9، no. 2 (پیاپی 28)، pp. 133–159، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/66044/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button