مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,105
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین نیمرخ آسیب شناختی دانش آموزان مواجه شده با رویدادهای آسیب زا

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 29

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخ آسیب شناختی دانش آموزانی که با انواع مختلف رویدادهای آسیب زا مواجه شده بودند انجام گرفت. کلیه دانش آموزان پسر پایه های اول, دوم, و سوم دبیرستان های دولتی شهر ارومیه در سال تحصیلی 90-89 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دادند (.(N=10286 هزار نفر از این دانش آموزان, به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. پس از مراجعه به آنها, 54 نفر از پاسخ دادن به پرسشنامه ها خودداری کردند و در نتیجه, از پژوهش خارج شدند. در مجموع, 946 نفر در محل تحصیل خود و به صورت گروهی به پرسشنامه های TESI-SR و SCL-90-R پاسخ دادند. آزمودنی ها بر اساس نمرات و با توجه به نوع رویدادی که تجربه کرده بودند به 7 گروه تقسیم شدند و میانگین نمره های آنها با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس چندمتغیری و تک متغیری و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان دادند که تقریبا در همه شاخص های آزمون SCL-90, گروه های دارای تجربه سوءاستفاده عاطفی, و بیش از یک نوع آسیب, سوء استفاده بدنی, و تصادفات/فجایع, به ترتیب میانگین بالاتری نسبت به سایر گروه ها داشتند. این امر, به ویژه در شاخص های افسردگی و وسواس بارز بود. نتایج همچنین نشان دادند که بین گروه های دارای تجربه آسیب های مختلف از نظر شاخص های آزمون SCL-90 و همچنین نمره کلی این آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. این یافته ها بیان می کنند که تجربه رویدادهای آسیب زای مختلف پیامد های آسیب شناختی یکسانی را به دنبال ندارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بشرپور، سجاد، نریمانی، محمد، و عیسی زادگان، علی. (1391). تعیین نیمرخ آسیب شناختی دانش آموزان مواجه شده با رویدادهای آسیب زا. پژوهشهای روان شناختی، 15(2 (پیاپی 30))، 7-29. SID. https://sid.ir/paper/66239/fa

    Vancouver: کپی

    بشرپور سجاد، نریمانی محمد، عیسی زادگان علی. تعیین نیمرخ آسیب شناختی دانش آموزان مواجه شده با رویدادهای آسیب زا. پژوهشهای روان شناختی[Internet]. 1391؛15(2 (پیاپی 30)):7-29. Available from: https://sid.ir/paper/66239/fa

    IEEE: کپی

    سجاد بشرپور، محمد نریمانی، و علی عیسی زادگان، “تعیین نیمرخ آسیب شناختی دانش آموزان مواجه شده با رویدادهای آسیب زا،” پژوهشهای روان شناختی، vol. 15، no. 2 (پیاپی 30)، pp. 7–29، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/66239/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button