مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,953
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین سبک های شناختی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 44

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی رابطه بین سبک های شناختی (وابسته به زمینه, مستقل از زمینه) و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی بود. جامعه آماری پژوهش, دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان های دولتی منطقه 6 تهران در سال تحصیلی 82-81 بودند. از این جامعه, تعداد 180 نفر آزمودنی با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. نتایج نشان داد که در پیشرفت درسی در ریاضی, بین دو گروه وابسته به زمینه و مستقل از زمینه, تفاوت معناداری وجود دارد؛ به این صورت که دانش آموزان مستقل از زمینه, پیشرفت بهتری در درس ریاضی دارند, اما در مورد درس مطالعات اجتماعی, این تفاوت معنادار نیست. همچنین در استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی, بین دو گروه وابسته به زمینه و مستقل از زمینه تفاوت معناداری وجود دارد؛ به این معنا که دانش آموزان مستقل از زمینه در استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی عملکرد بهتری دارند. به علاوه, یافته ها نشان دادند که استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت درسی در ریاضی, همبستگی مثبت دارد, اما میان این متغیرها با پیشرفت در درس مطالعات اجتماعی, رابطه معناداری مشاهده نشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبداله پور، محمدآزاد، کدیور، پروین، و عبدالهی، محمدحسین. (1384). بررسی رابطه بین سبک های شناختی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی. پژوهشهای روان شناختی، 8(4-3 (پیاپی 16))، 30-44. SID. https://sid.ir/paper/66265/fa

    Vancouver: کپی

    عبداله پور محمدآزاد، کدیور پروین، عبدالهی محمدحسین. بررسی رابطه بین سبک های شناختی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی. پژوهشهای روان شناختی[Internet]. 1384؛8(4-3 (پیاپی 16)):30-44. Available from: https://sid.ir/paper/66265/fa

    IEEE: کپی

    محمدآزاد عبداله پور، پروین کدیور، و محمدحسین عبدالهی، “بررسی رابطه بین سبک های شناختی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی،” پژوهشهای روان شناختی، vol. 8، no. 4-3 (پیاپی 16)، pp. 30–44، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/66265/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا