Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

699
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

522
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بکاریا؛ از اصالت عقل تا اصالت تجربه: تحلیل معرفت شناختی اندیشه های کیفری سزار بکاریا

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 44

چکیده

 هر نظریه ای در علوم انسانی تحت تأثیر مبادی روشی خود ازجمله مبادی معرفت شناختی است و از دل آن مبادی متولد می شود. پس از ظهور مدرنیته, دو جریان معرفتی اصالت عقل و اصالت تجربه به موازات یکدیگر خود را در اندیشه ی فلسفی غرب نمایان ساختند. اندیشه کیفری بکاریا, مبدع مکتب کلاسیک حقوق کیفری, از هر دو جریان تأثیر پذیرفته است. قبول اصالت فایده و سودمندی مبتنی بر بیشینه کردن لذت و کمینه کردن رنج و اصل تداعی معانی, دو نشانه ی مهم تجربه گرایی بکاریا بوده است. درمقابل, توصیه و تجویز فایده و سودمندی و همچنین توسل به قرارداد اجتماعی, حقوق طبیعی و اصل عدالت, نشانه های تأثیرپذیری او از جریان اصالت عقل است. هریک از این موارد باعث نتایج خاصی در اندیشه ی کیفری وی شده است. اندیشه های کیفری بکاریا ازنظر معرفتی بین دو جریان اصالت تجربه و اصالت عقل در نوسان است و از این جهت تابع ساختار واحد معرفتی نبوده است. به عنوان مثال, اگر بکاریا باتوجه به جریان اصالت تجربه, برای اصل فایده و سودمندی ارزش فراوانی قائل است, پذیرش سیستم قانون گذاری در او نیز باید براساس همین اصل باشد و نه توسل به قرارداد اجتماعی که به لحاظ تجربی قابل پذیرش نیست. همچنین قبول اصل فایده و سودمندی بر مبنای تجربی, با اندیشه ی حقوق طبیعی و عدالت گرایی قابل جمع نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جاویدی، مجتبی. (1397). بکاریا؛ از اصالت عقل تا اصالت تجربه: تحلیل معرفت شناختی اندیشه های کیفری سزار بکاریا. اندیشه دینی، 18(1 (پیاپی 66) )، 21-44. SID. https://sid.ir/paper/66477/fa

    Vancouver: کپی

    جاویدی مجتبی. بکاریا؛ از اصالت عقل تا اصالت تجربه: تحلیل معرفت شناختی اندیشه های کیفری سزار بکاریا. اندیشه دینی[Internet]. 1397؛18(1 (پیاپی 66) ):21-44. Available from: https://sid.ir/paper/66477/fa

    IEEE: کپی

    مجتبی جاویدی، “بکاریا؛ از اصالت عقل تا اصالت تجربه: تحلیل معرفت شناختی اندیشه های کیفری سزار بکاریا،” اندیشه دینی، vol. 18، no. 1 (پیاپی 66) ، pp. 21–44، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/66477/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا