Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,750
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,164
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرهنگ ملی، فرهنگ های قومی – جماعتی و بازار اقتصاد صنعتی

صفحات

 صفحه شروع 126 | صفحه پایان 148

چکیده

 فرایند جهانی شدن در بعد غالب اقتصادی خود گویای تلاش زیادی برای یکسان سازی های فرهنگی است که این یکسان سازی ها عموما از طریق ایجاد بازارهای گسترده برای تولید کالاهای مشابه در شکل انبوه انجام می گیرند و از خلال آنها تلاش می شود که با کاهش هزینه های تولید سود افزایش یابد. با این وصف در عمل فشار برای از میان بردن خرده فرهنگ ها و حاشیه ای کردن فرهنگ های غیر مرکزی سبب شد که نوعی مقاومت سرسختانه شکل بگیرد و در سراسر جهان در طول بیست سال گذشته شاهد سر برآوردن نوزایی های قومی– جماعتی باشیم که گویای تمایل شدیدی با ایجاد تعلق های هویتی برای جلوگیری از حذف فرهنگی هستند و خود به بازارهای بزرگی دامن زده اند که می توان اصطلاحا به آن ها بازارهای قومی– جماعتی نام داد؛ بازارهایی که کالاهای هویتی– جماعتی مختلفی را عرضه می کنند و یا به هر رو از هویت و احساس تعلق قومی– جماعتی برای فروش و تبلیغ کالاهای خود بهره می برند. کشور ایران با تنوع قومی– فرهنگی و زبانی بسیار غنی خود و با پیوند بسیار عمیقی که در آن میان هویت ملی و هویت های محلی وجود دارد, پتانسیل های زیادی را در این زمینه عرضه می کند. در مقاله حاضر تلاش شده است بر پایه یافته های یک طرح فراتحلیلی, پس از ارایه موضوع در چارچوب شاخص ها و موقعیت جهانی آن, این پتانسیل ها در چهار قومیت ایرانی (آذری ها, بلوچ ها, عرب ها و کردها) و در سه نوع کالاهای گردشگری, رسانه ای و غذایی بررسی شده و راه کارهایی برای توسعه این بازارها در سطوح محلی, منطقه ای, ملی و جهانی ارایه شوند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فکوهی، ناصر. (1385). فرهنگ ملی, فرهنگ های قومی – جماعتی و بازار اقتصاد صنعتی. مجله جامعه شناسی ایران، 7(1)، 126-148. SID. https://sid.ir/paper/67358/fa

Vancouver: کپی

فکوهی ناصر. فرهنگ ملی, فرهنگ های قومی – جماعتی و بازار اقتصاد صنعتی. مجله جامعه شناسی ایران[Internet]. 1385؛7(1):126-148. Available from: https://sid.ir/paper/67358/fa

IEEE: کپی

ناصر فکوهی، “فرهنگ ملی, فرهنگ های قومی – جماعتی و بازار اقتصاد صنعتی،” مجله جامعه شناسی ایران، vol. 7، no. 1، pp. 126–148، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67358/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا