مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,441
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,349
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هنجاریابی، روایی و پایایی نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان دانش آموز 18-12 ساله شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 95

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و تعیین روایی و پایایی نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفیBFNE) ؛ لری, 1983) در گروهی از نوجوانان دانش آموز 18-12 (276 دختر و 224 پسر) شهر تهران اجرا شد که با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. نوجوانان به نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (لری, 1983), پرسشنامه دشواری های بین فردیQIDA) ؛ انگلس و همکاران, 2005) و مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانانSASA) ؛ پاکلک, 1997) پاسخ دادند. شاخص های برازش تحلیل عاملی تاییدی بر پایه نرم افزار لیزرل, وجود عوامل دوگانه سوال های نمره گذاری شده مثبت و سوال های نمره گذاری شده منفی را تایید کرد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از چرخش اوبلیمین نیز نشان داد که نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی از دو عامل تشکیل شده است. همبستگی معنادار بین نمره کلی و زیرمقیاس های ترس از ارزیابی منفی با زیرمقیاس ها و نمره کلی پرسشنامه دشواری های بین فردی و مقیاس اضطراب اجتماعی نوجوانان, روایی همگرای BFNE را تایید کرد. ضرایب آلفای کرانباخ و ضرایب بازآزمایی با فاصله (دو هفته) نمره کلی و زیرمقیاس های BFNE نشان داد که این مقیاس پایایی مقبولی دارد. ضرایب آلفای کرانباخ برای نمره کلی, BFNE و زیر مقیاس های سوال های نمره گذاری شده مثبت و سوال های نمره گذاری شده منفی به ترتیب برابر با 0.80, 0.82, 0.81 و ضرایب بازآزمایی با فاصله (دو هفته) برای نمره کلی,BFNE  و زیرمقیاس ها بین 0.77-0.79 به دست آمد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری زیرمقیاس های BFNE نشان داد که اثر گروه های جنسی و سنی از نظر آماری معنادار بود. بنابراین, در این پژوهش, رتبه های درصدی معادل نمرات خام نمره کلی و زیرمقیاس های BFNE به تفکیک گروه های جنسی و سنی ارایه شد. نتایج پژوهش حاضر, بر ثبات ساختار عاملی و اعتبار نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی برای اندازه گیری مفهوم ترس از ارزیابی منفی, در میان دانش آموزان, تاکید می کند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

گراوند، فریبرز، شکری، امید، خدایی، علی، امرایی، مردان، و طولابی، سعید. (1390). هنجاریابی, روایی و پایایی نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان دانش آموز 18-12 ساله شهر تهران. مطالعات روان شناختی، 7(1)، 65-95. SID. https://sid.ir/paper/67589/fa

Vancouver: کپی

گراوند فریبرز، شکری امید، خدایی علی، امرایی مردان، طولابی سعید. هنجاریابی, روایی و پایایی نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان دانش آموز 18-12 ساله شهر تهران. مطالعات روان شناختی[Internet]. 1390؛7(1):65-95. Available from: https://sid.ir/paper/67589/fa

IEEE: کپی

فریبرز گراوند، امید شکری، علی خدایی، مردان امرایی، و سعید طولابی، “هنجاریابی, روایی و پایایی نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان دانش آموز 18-12 ساله شهر تهران،” مطالعات روان شناختی، vol. 7، no. 1، pp. 65–95، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67589/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button