Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,987
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,643
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه ی تاثیر کنکور بر وضعیت روانی و شخصیتی راه یافته گان و راه نیافته گان به دانشگاه و خانواده های آنان

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 140

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش, بررسی و مقایسه ی تاثیر کنکور بر وضعیت روانی و شخصیتی راه یافته گان و راه نیافته گان به دانشگاه و خانواده ی آنان در شهر شیراز بوده است. برای دست یابی به اهداف تحقیق, 600 شرکت کننده (300 پسر و 300 دختر) به صورت نمونه گیری تصادفی منظم گزیده شدند. ابزارهای پژوهش پرسش نامه ی PANAS برای سنجش عاطفه ی مثبت و منفی, و فرم کوتاه پرسش نامه DASS برای ارزیابی سازه های روانی تنش, افسرده گی, و اضطراب بوده است.پس از بررسی های آماری یا آزمون t مستقل و تحلیل واریانس, نتایج نشان داد عاطفه ی مثبت و منفی دو گروه دانش جو و پشت کنکوری تفاوت معناداری با هم دارد (P<0.001). هم چنین نتایج, از لحاظ فشارهای روانی (تنش, اضطراب, و افسرده گی) تفاوت معناداری بین دو گروه نشان داد؛ یعنی فشارهای روانی بیش تری بر پذیرفته نشدگان در کنکور می آید (P<0.001).خانواده ی دانش جویان نیز به گونه یی معنادار بیش تر از والدین پذیرفته شدگان دارای عاطفه ی مثبت بودند (P<0.001), اما در عاطفه ی منفی و فشارهای روانی تفاوتی معنادار دیده نشد (P>0.05). نتایج پژوهش تفاوتی معنادار میان تفاوت های جنسیتی در ارتباط با تاثیر کنکور بر عاطفه ی مثبت و فشارهای روانی, جز عاطفه ی منفی نشان نداد (P>0.05) و این بیانگر این است که امروزه تفاوت ناچیزی در نقش های اجتماعی, انتظارات خانواده, آمال و آرزوهای شخصی میان دختر و پسر وجود دارد.سرانجام, بررسی میان دانش جویان 28 رشته از دانشکده های علوم انسانی, علوم تربیتی, فنی و مهندسی, علوم پایه, کشاورزی, و دام پزشکی, نشان داد که همه گی در سطحی یکسان, از عاطفه ی مثبت و منفی, و فشارهای روانی برخوردار اند (P>0.05).

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

یارمحمدیان، احمد، سهرابی، نادره، و عریضی سامانی، سیدحمیدرضا. (1384). بررسی و مقایسه ی تاثیر کنکور بر وضعیت روانی و شخصیتی راه یافته گان و راه نیافته گان به دانشگاه و خانواده های آنان. مطالعات روان شناختی، 1(3-2)، 123-140. SID. https://sid.ir/paper/67612/fa

Vancouver: کپی

یارمحمدیان احمد، سهرابی نادره، عریضی سامانی سیدحمیدرضا. بررسی و مقایسه ی تاثیر کنکور بر وضعیت روانی و شخصیتی راه یافته گان و راه نیافته گان به دانشگاه و خانواده های آنان. مطالعات روان شناختی[Internet]. 1384؛1(3-2):123-140. Available from: https://sid.ir/paper/67612/fa

IEEE: کپی

احمد یارمحمدیان، نادره سهرابی، و سیدحمیدرضا عریضی سامانی، “بررسی و مقایسه ی تاثیر کنکور بر وضعیت روانی و شخصیتی راه یافته گان و راه نیافته گان به دانشگاه و خانواده های آنان،” مطالعات روان شناختی، vol. 1، no. 3-2، pp. 123–140، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67612/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا