مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,201
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

952
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توسعه مبتنی بر فناوری اطلاعات محور آینده نگری در نظام آموزشی کشور

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 116

چکیده

 اگر بپذیریم با اختراع ماشین چاپ, انسان وارد کهکشان " گوتنبرگ " شد باید اذعان داشت با اختراع رادیو و امکان استفاده از امواج الکترومعناطیسی, انسان وارد کهکشان  "مارکون" گردیده است. پیشرفت روزافزون فنّاوریهای مخابراتی و بسترسازی مناسب آن برای انتقال سریع اطلاعات از یک سو و وابستگی شدید کلیه چهارچوبها و مناسبات اجتماعی به اطلاعات از دیگر سو, موجد دوران نوینی در عرصه حیات اجتماعی شده است که از آن به "جامعه اطلاعاتی" یاد می شود. ویژگیهای اصلی این جامعه, کوچک شدن جهان و تحقق دهکده جهانی و نیز گردش اطلاعات به منزله شریان اصلی حیات جامعه است. این تحول شگرف که بحق انقلاب اطلاعاتی نامیده می شود عرصه زندگی بشر و مناسبات آن را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده و چهارچوبهای کلاسیک توسعه.را از "سرمایه محوری" به "دانش محوری" تغییر داده است. در این دیدگاه "تولید" , "فراورش" , "توزیع " و "مصرف" اطلاعات اصلی ترین رکن جوامع را تشکیل می دهند و پرواضح است زیرساخت این توسعه. تأمین منابع نیروی انسانی و مهمترین خاستگاه برآوردن این نیاز, نظام آموزشی کشور است. بدین لحاظ نقش این مهم در بسترسازی مناسب فرهنگی _ آموزشی برای تربیت نیروهای خبره و کارآزموده در موضوع فنّاوری اطلاعات بیش از پیش نمایان می گردد. بدیهی است جهانِ آینده, جهانی کاملاً متفاوت با امروز است جهانی که مقدّرات آن در دست انسانهای توانمندی است که مناسبات و مختصات عصر اطلاعات را شناخته و بر اساس آن نهادها و روابط اجتماعی را طراحی می نمایند, از این رو با عنایت به اینکه مهمترین هدف نظام آموزشی کشور, شکوفا سازی استعدادها و خلاقیتهای دانش پژوهان در جهت تربیت نیروهای مستعدی است که بتوانند در آینده سکانداری کشتی حرکت جامعه را بر عهده گیرند, باید اذعان داشت توسعه.مبتنی بر فنّاوری اطلاعات مهمترین راهکار تحقق چنین امری باشدکه می توان با برنامه ریزی دقیق و مال اندیش در تحقق آن گام برداشت.از دیدگاه دیگر تغییر رویکرد نظام آموزشی به سمت تحقق جامعه اطلاعاتی, خود می تواند به کمک استفاده از افزارهای فنّاوری اطلاعات صورت پذیرد, به تعبیر دیگر نظام آموزشی هم می تواند با جهت گیری آرمانی خطوط اصلی همگامی و هماوردی با قافله شتابان فنّاوری اطلاعات را ترسیم نماید و هم با رویکردی عملکردگرا با به خدمت در درآوردن این افزار, بسیار از فراز و نشیبهای این راه را هموار کند. از این رو در این مقاله سعی می شود با برشمردن ویژگیهای اصلی جامعه اطلاعاتی و نقش نظام آموزشی در تحقق آن, اهمیت جهتگیری اصلاحات نظام آموزشی با رویکرد فنّاوری اطلاعات مورد بحث بررسی قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

منتظر، غلامعلی. (1381). توسعه مبتنی بر فناوری اطلاعات محور آینده نگری در نظام آموزشی کشور. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 8(3 (25))، 97-116. SID. https://sid.ir/paper/67826/fa

Vancouver: کپی

منتظر غلامعلی. توسعه مبتنی بر فناوری اطلاعات محور آینده نگری در نظام آموزشی کشور. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1381؛8(3 (25)):97-116. Available from: https://sid.ir/paper/67826/fa

IEEE: کپی

غلامعلی منتظر، “توسعه مبتنی بر فناوری اطلاعات محور آینده نگری در نظام آموزشی کشور،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 8، no. 3 (25)، pp. 97–116، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67826/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا