مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,639
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

5,624
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه هوش هیجانی، خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 113

چکیده

 شناخت عواملی که به پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت تحصیلی منجر می شود, اهمیت ویژه ای دارد. پاره ای از مطالعات بیانگر ارتباط مستقیم بین هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی هستند, لیکن بعضی از صاحبنظران در خصوص رابطه مستقیم بین آنها تردید دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 400 دانشجوی مقطع کارشناسی بود که از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه هوش هیجانی بار – آن, آزمون خود پنداره راجرز, آزمون عزت نفس پوپ و همچنین, از معدل دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. برای تحلیل داده های پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحلیلی داده ها نشان داد که بین هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین, یافته ها نشان داد که بین هوش هیجانی و خودپنداره دانشجویان دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد, اما میزان عزت نفس دانشجویان دختر بیش از دانشجویان پسر است. بنابراین, در بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی نمی توان فقط بر سازه های روانشناختی مانند هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس تاکید کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تمنایی فر، محمدرضا، صدیقی ارفعی، فریبرز، و سلامی محمدآبادی، فاطمه. (1389). رابطه هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 16(2 (56))، 99-113. SID. https://sid.ir/paper/67891/fa

    Vancouver: کپی

    تمنایی فر محمدرضا، صدیقی ارفعی فریبرز، سلامی محمدآبادی فاطمه. رابطه هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1389؛16(2 (56)):99-113. Available from: https://sid.ir/paper/67891/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا تمنایی فر، فریبرز صدیقی ارفعی، و فاطمه سلامی محمدآبادی، “رابطه هوش هیجانی, خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 16، no. 2 (56)، pp. 99–113، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67891/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button