مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

550
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

179
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گسترش کمّی آموزش عالی با تأکید بر پیامدهای اجتماعی؛ نظریه ای داده بنیاد

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 96

چکیده

 دانشگاه بسان دستاورد جهانی نواندیش در گذار تحولات سالیان گذشته دستخوش تغییرات زیادی از جمله گسترش کمّی آموزش عالی و افزایش پذیرش دانشجویان در رشته های مختلف شده و همزمان با این پدیده جهانی بافت آموزش عالی ایران نیز تغییرات مشابهی داشته است. دانشگاه در قالب نهادی اجتماعی پس از ورود به بافتهای مختلف پیامدهای اجتماعی با خود به همراه دارد که بسیاری از آنها در رده عوامل قابل مشاهده قرار نمی گیرد که گاه از نظر شاخصهای کمّی نمی توان آنها را اندازه گیری کرد. از این رو, در این پژوهش برای درک پیامدهای اجتماعی گسترش کمّی آموزش عالی, با استفاده از بنیان نظری تفسیرگرایی, در پژوهشی از نوع کیفی, با به کارگیری رویکردهای نظریه پردازی داده بنیاد و پژوهش مبتنی بر روایت و روش مصاحبه عمیق بدون ساختار, از سه دسته داده بخش بهره برده شد که شامل 54 مرد و زن در سه گروه عضو هیئت علمی, فعال اجتماعی و دانشجو از سه استان گیلان, قم و سیستان و بلوچستان بودند. نتایج نشان داد که بالا رفتن سطح دسترسی مردم به آموزش عالی به عنوان مطالبه ای همگانی حاصل از انباشت نسلی و مبتنی بر قانون اساسی آغازگر سیاستهای گسترش کمّی بوده است که از منظر مشارکت کنندگان ردپای آن بر بالا بردن سطح آگاهی, رشد و توسعه شهری, تغییر در سبک زندگی, شکل گیری هنجارهای نوین اجتماعی, بی ارزش شدن مدرک تحصیلی و دانشگاه, کاهش چشمگیر کیفیت آموزش عالی و اثرهای آن در بحران افزایش منابع انسانی ناکارآمد و افزایش بیکاری های منطقه ای دیده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فریدونی، سمیه. (1396). گسترش کمّی آموزش عالی با تأکید بر پیامدهای اجتماعی؛ نظریه ای داده بنیاد. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 23(4 )، 69-96. SID. https://sid.ir/paper/67932/fa

    Vancouver: کپی

    فریدونی سمیه. گسترش کمّی آموزش عالی با تأکید بر پیامدهای اجتماعی؛ نظریه ای داده بنیاد. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1396؛23(4 ):69-96. Available from: https://sid.ir/paper/67932/fa

    IEEE: کپی

    سمیه فریدونی، “گسترش کمّی آموزش عالی با تأکید بر پیامدهای اجتماعی؛ نظریه ای داده بنیاد،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 23، no. 4 ، pp. 69–96، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67932/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button