مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,531
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

795
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط ویژگیهای شخصیتی، حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 166

چکیده

 تلاشهای نظری و پژوهشی صاحبنظران متعدد موجب گسترش فزاینده ای در تحلیل و تبیین عوامل مرتبط با عملکرد تحصیلی شده است. از آنجا که عملکرد تحصیلی دانشجویان به عنوان معیار مهم کیفیت نظام آموزش عالی در نظر گرفته می شود, مطالعه عوامل مرتبط با آن اهمیت ویژه ای می یابد. پژوهش حاضر با هدف ارتباط ویژگیهای شخصیتی, حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی با عملکرد تحصیلی انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان بود و 250 دانشجوی زن و مرد به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو (NEO-FFI), مقیاس حمایت اجتماعی شربورن و استوارت (MOS-SSS) و مقیاس رضایت از زندگی داینر و همکاران(SWLS) استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه پنج عاملی شخصیت با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از پنج رگه روان رنجورخویی, برونگرایی, باز بودن به تجربه, توافق پذیری و باوجدان بودن به ترتیب 0.88, 0.80, 0.79, 0.76 و 0.83 و برای مقیاسهای حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی به ترتیب 0.97 و 0.87 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو صفت روان رنجورخویی و با وجدان بودن با عملکرد تحصیلی ارتباط معنادار وجود دارد. همچنین, بین حمایت اجتماعی با عملکرد تحصیلی ارتباط معنادار وجود ندارد. در حالی که بین رضایت از زندگی با عملکرد تحصیلی ارتباط معنادار وجود دارد. در مجموع یافته ها موید آن است که عملکرد تحصیلی با ویژگیها و صفات پایدار فردی دانشجویان و با رضایتمندی آنان از موقعیتهای زندگی رابطه دارد. بنابراین, توجه به عوامل فردی و محیطی موثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان و شناسایی عوامل موثر در رضایتمندی آنان می تواند حایز اهمیت باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تمنایی فر، محمدرضا، و منصوری نیک، اعظم. (1393). ارتباط ویژگیهای شخصیتی, حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 20(1 (71))، 149-166. SID. https://sid.ir/paper/67944/fa

    Vancouver: کپی

    تمنایی فر محمدرضا، منصوری نیک اعظم. ارتباط ویژگیهای شخصیتی, حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1393؛20(1 (71)):149-166. Available from: https://sid.ir/paper/67944/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا تمنایی فر، و اعظم منصوری نیک، “ارتباط ویژگیهای شخصیتی, حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 20، no. 1 (71)، pp. 149–166، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67944/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button