مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,222
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

924
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و استقرار نظام ارزشیابی کلان عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 124

چکیده

 ارزیابی به عنوان یکی از وظایف مهم و اساسی در مباحث مدیریتی نقش چشمگیری در شناخت وضعیت موجود و آگاهی از میزان تحقق هدفها و رسالتهای سازمانها و نهادها و ارتقای کارآمدی آنها ایفا می کند. ارزیابی عملکرد نیز به عنوان یکی از وجوه مهم و مطرح در نظام جامع ارزیابی می تواند با برجسته ساختن زمینه های قابل بهبود و تهدیدها, قوتها و فرصتها زمینه را برای بهبود و اصلاح روندهای موجود و تعالی سازمانها فراهم سازد. در خصوص تحقق این امر و پس از تصویب آیین نامه ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور در هیات وزیران و اجرایی شدن طرح مذکور در کلیه نهادها و دستگاههای اجرایی کشور, در وزارت علوم, تحقیقات و فناوری نیز طرح ارزیابی کلان عملکرد با در نظر گرفتن ماهیت فعالیتهای خود در دو حوزه ستادی و دانشگاهی طی سالهای تحصیلی 81ـ1380 تا 83ـ1382 اجرا شد. پس از بررسی پیشینه موضوع مورد پژوهش در دو حوزه داخل و خارج, با در نظر گرفتن ویژگی گسترده بودن دامنه فعالیتهای این وزارتخانه, عوامل و شاخصهای مورد ارزیابی طراحی و تدوین شد. سپس, با استفاده از روش وزندهی فرایند تحلیل سلسله مراتبی اصلاح شده شاخصهای اصلی انتخاب و گزینش شدند. به طور کلی, در حوزه ستادی 6 عامل و 11 شاخص کلیدی و در حوزه دانشگاهی 7 عامل و 23 شاخص در نظر گرفته شد. پس از طراحی پرسشنامه گردآوری داده ها و اطلاعات و ارسال آنها به واحدهای مربوط, داده ها و اطلاعات لازم گردآوری و با استفاده از روش آمار توصیفی روند تغییرات شاخصهای مذکور در طی سه سال تحصیلی مذکور تجزیه و تحلیل شد. نتایج این تحقیق بیانگر این واقعیت بود که بیشتر عوامل و شاخصهای مورد ارزیابی در سطوح ستادی و دانشگاهی از یک روند رو به رشد برخوردار بوده اند؛ هر چند برخی از شاخصها روند نزولی داشته اند, اما می توان گفت که این خط سیر با توجه به سیاستهای وزارت متبوع نیز می تواند مطلوب باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، رضا، شریعتی، صدیقه، پرند، کوروش، و عباس پور، عبدالرسول. (1386). طراحی و استقرار نظام ارزشیابی کلان عملکرد وزارت علوم, تحقیقات و فناوری. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 13(4 (46))، 91-124. SID. https://sid.ir/paper/67949/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی رضا، شریعتی صدیقه، پرند کوروش، عباس پور عبدالرسول. طراحی و استقرار نظام ارزشیابی کلان عملکرد وزارت علوم, تحقیقات و فناوری. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1386؛13(4 (46)):91-124. Available from: https://sid.ir/paper/67949/fa

    IEEE: کپی

    رضا محمدی، صدیقه شریعتی، کوروش پرند، و عبدالرسول عباس پور، “طراحی و استقرار نظام ارزشیابی کلان عملکرد وزارت علوم, تحقیقات و فناوری،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 13، no. 4 (46)، pp. 91–124، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67949/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا