مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

867
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

692
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پژوهشی کیفی درباره شناسایی موانع خلق دانش در دانشگاه

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 97

چکیده

 در مطالعه حاضر با بهره گیری از روش تحقیق کیفی اکتشافی موانع مربوط به نظام دانش آفرینی در دانشگاه ها شناسایی شد. در این پژوهش با 14 نفر از متخصصان حوزه دانش آفرینی به روش اکتشافی نیمه ساختاریافته مصاحبه شد و اطلاعات به دست آمده با روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل یافته ها نشان داد که موانع دانش آفرینی دانشگاهی کدام اند؛ به عبارتی, مشخص شد که اعضای هیئت علمی برای خلق دانش انگیزه کافی ندارند و برای انجام دادن پژوهش های بنیادی و کاربردی وقت لازم را صرف نمی کنند. همچنین آنها در مهارت های مورد نیاز و پایه برای دانش آفرینی ضعیف اند و به اشتراک گذاری دانش در دانشگاه برایشان مهم نیست. افزون بر این موارد, ساختار سازمانی مناسبی وجود ندارد و فرهنگ دانش آفرینی در دانشگاه دیده نمی شود. همچنین تا به حال از مدیران ارشد دانشگاه برای تولید دانش حمایت کافی نشده است و نظام های توسعه منابع انسانی در دانشگاه به اندازه کافی وجود ندارد و به مقطع تحصیلات تکمیلی بی توجهی شده و در سطح ملی و بین المللی ارتباطات کافی برقرار نشده است؛ علاوه بر این, شبکه دانش در دانشگاه ها طراحی نشده و استقرار نیافته, مطالعات میان رشته ای و بین رشته ای به حد لازم صورت نگرفته, امکانات و تجهیزات (سخت افزاری و نرم افزاری) نامناسب و ناکافی و منابع مالی کافی به دانشگاه اختصاص داده نشده و سیاست های مشخصی برای برقراری ارتباط موثر میان صنعت و دانشگاه تدوین نشده است. درنهایت, در راهبردها و خط مشی های دانشگاه نقش دانش آفرینی کمرنگ بوده است. این موانع در سه دسته عوامل سازمانی, فردی و پشتیبانی طبقه بندی شده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نارنجی ثانی، فاطمه، و میرکمالی، سیدمحمد. (1397). پژوهشی کیفی درباره شناسایی موانع خلق دانش در دانشگاه. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 24(4 )، 71-97. SID. https://sid.ir/paper/67956/fa

    Vancouver: کپی

    نارنجی ثانی فاطمه، میرکمالی سیدمحمد. پژوهشی کیفی درباره شناسایی موانع خلق دانش در دانشگاه. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1397؛24(4 ):71-97. Available from: https://sid.ir/paper/67956/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه نارنجی ثانی، و سیدمحمد میرکمالی، “پژوهشی کیفی درباره شناسایی موانع خلق دانش در دانشگاه،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 24، no. 4 ، pp. 71–97، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67956/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button