مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,654
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

785
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر سرقت علمی دانشجویان دانشگاه اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 110

چکیده

 توسعه گسترده فناوری ها در محیط های علمی ضمن داشتن پیامدهای مثبت آسیب هایی نیز دارد که یکی از آن ها پدیده سرقت علمی است. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر سرقت علمی دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که 300 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی نسبتی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به کمک متخصصان و تحلیل عاملی تایید و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (0.86) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی به روش مولفه های اصلی با چرخش واریماکس استفاده شد. یافته ها نشان داد که مدرک گرایی و توجه زیاد به نمره اولین و مهم ترین عامل تاثیرگذار بر سرقت علمی دانشجویان است؛ سایر عوامل تاثیرگذار به ترتیب اهمیت عبارت اند از: نبود احساس خودکارآمدی در دانشجویان در انجام دادن پژوهش و نوشتن گزارش های علمی, نبود سازکارهای مناسب برای تشخیص و تنبیه سارقان علمی, عوامل اجتماعی - فرهنگی, آموزش های ناکافی قبلی درباره چگونگی اسناددهی و شناسایی انواع سرقت علمی در دوران دبیرستان یا در آموزش های غیررسمی, تشخیص ندادن سرقت علمی دانشجویان از سوی استادان و واکنش نشان ندادن به آن, عوامل فشار, آموزش های ناکافی در دانشگاه برای شناساندن و نحوه پیشگیری از سرقت علمی, نداشتن ترس از تنبیه و مواخذه شدن و وجود داشتن فضاهای مجازی و الکترونیکی.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، بی بی عشرت، عظیمی، سیدامین، و سلیمانی، نسیم. (1392). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر سرقت علمی دانشجویان دانشگاه اصفهان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 19(67)، 91-110. SID. https://sid.ir/paper/67997/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی بی بی عشرت، عظیمی سیدامین، سلیمانی نسیم. شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر سرقت علمی دانشجویان دانشگاه اصفهان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1392؛19(67):91-110. Available from: https://sid.ir/paper/67997/fa

    IEEE: کپی

    بی بی عشرت زمانی، سیدامین عظیمی، و نسیم سلیمانی، “شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر سرقت علمی دانشجویان دانشگاه اصفهان،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 19، no. 67، pp. 91–110، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67997/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا