مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,950
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

796
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین سطح بینش با تحصیلات و علایم مثبت و منفی اسکیزوفرنی

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 40

چکیده

 زمینه و هدف: اسکیزوفرنی از جمله اختلالاتی است که می تواند باعث افت ضریب هوشی و توانایی های ذهنی فرد شود و همچنین علایمی که در این بیماری دیده می شود به طور مستقیم و غیر مستقیم با ظرفیت های هوشی بیمار مرتبط است. بعضی از محققین نشان داده اند که توانمندی ذهنی و تحصیلی بیمار و سطح بینش بیماران اسکیزوفرن با وضعیت بالینی بیماران نیز ارتباط دارد. تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین سطوح بینش بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و سطوح تحصیلات بیمار و علایم مثبت و منفی بیماران می پردازد.روش تحقیق: این مطالعه مقطعی شامل 125 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی است که در سنین بین 18 و 45 سال بوده و به بیمارستان دانشگاهی روانپزشکی ابن سینای مشهد مراجعه کرده اند. مطالعه از اردیبهشت 1384 لغایت اردیبهشت 1386 ادامه یافته است. توسط آزمون نشانگان مثبت و منفی اسکیزوفرنی, به ارزیابی شدت اختلال بررسی گردید. به جهت بررسی سطح بینش از Schedule for assessing the three components of insight (SATCI) استفاده شد.یافته ها: در تحلیل داده های بدست آمده از آزمون های تحلیل همبستگی پیرسون استفاده شده و سطح معنی داری p<0.05 تعریف شد. بین سطح تحصیلات بر اساس سنوات تحصیلی و سطح بینش رابطه مثبت معنی داری وجود داشت (p<0.05) و میانگین نمره آزمون PANSS در هر سه علایم مثبت, منفی و کلی با نمره آزمون SATCI ارتباط معکوس معنی داری داشت (p<0.05).نتیجه گیری: سطح تحصیلات بیماران اسکیزوفرن به طور چشمگیری با میزان بینش آنها ارتباط دارد. همچنین بین شدت بالینی بیماری و سطح بینش بیماران ارتباط معکوسی وجود دارد و این ارتباط با هر دو نوع علایم مثبت و منفی اسکیزوفرنی دیده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مخبر، نغمه. (1386). بررسی رابطه بین سطح بینش با تحصیلات و علایم مثبت و منفی اسکیزوفرنی. افق دانش، 13(2)، 34-40. SID. https://sid.ir/paper/68577/fa

    Vancouver: کپی

    مخبر نغمه. بررسی رابطه بین سطح بینش با تحصیلات و علایم مثبت و منفی اسکیزوفرنی. افق دانش[Internet]. 1386؛13(2):34-40. Available from: https://sid.ir/paper/68577/fa

    IEEE: کپی

    نغمه مخبر، “بررسی رابطه بین سطح بینش با تحصیلات و علایم مثبت و منفی اسکیزوفرنی،” افق دانش، vol. 13، no. 2، pp. 34–40، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68577/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button