Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

515
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

514
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریز ی شده بر انجام خودآزمایی پستان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی

صفحات

 صفحه شروع 132 | صفحه پایان 138

چکیده

 اهداف: معاینه ماهیانه پستان یکی از راههای تشخیص زودرس سرطان پستان است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقاء خودآزمایی پستان زنان شهر گناباد انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک کارآزمایی در عرصه است که تعداد 140 زن متاهل 49-20 ساله شهر گناباد به تصادف در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. نیازهای آموزشی استخراج و برنامه آموزشی تدوین و در 5 جلسه ارائه گردید. رفتار خودآزمایی پستان با استفاده از سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده قبل, بلافاصله و3 ماه بعد از آموزش بررسی شد. داده ها با نرم افزار IBMSPSS نسخه 20 و با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات, تی استودنت و تحلیل واریانس چند متغیره در سطح معنی داری 05/0 تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: میانگین سنی نمونه ها 69/6± 27/37 سال بود. پس از مداخله, میانگین نمره مهارت خودآزمایی از 89/17 به 26/18 افزایش یافت و میانگین امتیازات سازه های تئوری در گروه مداخله به صورت معنی داری افزایش یافت (001/0>p) و تداوم اثر مداخله آموزشی 3 ماه بعد نیز قابل مشاهده است. ولی این تغییرات در گروه شاهد معنی دار نبود (05/0 نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقاء رفتار خودآزمایی پستان موثر است. بنابراین توصیه می شود به منظور ارتقاء خودآزمایی پستان, مداخلات آموزشی به طور اختصاصی و منطبق با سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده ارائه شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مطلبی، محمد، خواجوی، عبدالجواد، عسکری، فریبا، و صابری، مریم. (1397). تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریز ی شده بر انجام خودآزمایی پستان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی. افق دانش، 24(2 )، 132-138. SID. https://sid.ir/paper/68748/fa

    Vancouver: کپی

    مطلبی محمد، خواجوی عبدالجواد، عسکری فریبا، صابری مریم. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریز ی شده بر انجام خودآزمایی پستان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی. افق دانش[Internet]. 1397؛24(2 ):132-138. Available from: https://sid.ir/paper/68748/fa

    IEEE: کپی

    محمد مطلبی، عبدالجواد خواجوی، فریبا عسکری، و مریم صابری، “تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریز ی شده بر انجام خودآزمایی پستان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی،” افق دانش، vol. 24، no. 2 ، pp. 132–138، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68748/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا