مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,379
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

655
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدیریت کیفیت جامع (T.Q.M) خدمات آموزشی و دانشجویی دانشکده علوم پزشکی گناباد و انطباق آن با رضایت دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 61

کلیدواژه

مدیریت کیفیت جامع (T.Q.M) Q4

چکیده

 مقدمه و اهداف: در عصر حاضر سازمانها بصورت فزاینده ای با محیط در حال تغییر رو به رو هستند و مجبورند که خود را با این عوامل سازگار نمایند. این تغییرات ناشی از عواملی همچون ماهیت نیروی کاری, تکنولوژی, نوسانات اقتصادی, رقابت, روند اجتماعی, افزایش تعداد دانشجویان و سیاستهای کلی جهانی است. ارتقا مستمر کیفیت یک دیده گاه فلسفی و مدیریتی جامع است که بر سه محور پاسخ به نیازها و انتظارات مشتریها تمرکز بر فرآیند ارایه خدمات و ارتقا مستمر بنا شده و این فلسفه مدیریتی در نهایت منجر به نوسازی سازمان می گردد.این پژوهش با هدف کلی تعیین مدیریت کیفیت جامع خدمات آموزشی و دانشجویی واحدهای ارایه کننده خدمات در دانشکده علوم پزشکی گناباد و انطباق آن با رضایت دانشجویان بعنوان مشتریان گیرنده این خدمات در سال 1380 انجام شده است.مواد و روش کار: این پژوهش توصیفی پیمایشی مقطعی است که همبستگی متغییرها به صورت دو به دو و انطباق آنها با استفاده از قضیه حد مرکزی مورد مطالعه قرار گرفته, جامعه پژوهش دانشجویان مشغول به تحصیل در زمان جمع آوری داده ها در دانشکده علوم پزشکی گناباد بوده و نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انجام شده است.ابزار پژوهش پرسشنامه کیفیت جامع موسسات کیفیت فدرال آمریکا و ارزیابی رضایتمندی دانشجو بوده و داده های جمع آوری شده از هشت واحد ارایه کننده خدمات و 100 دانشجو بعنوان نمونه با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی شامل میانگین, ضریب همبستگی ناپارامتری اسپیرمن و قضیه حد مرکزی تجزیه و تحلیلی شده و استنتاج انجام گردیده است.نتایج: بین رضایتمندی دانشجویان از خدمات آموزشی و واحد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی که دارای بالاترین نمره T.Q.M که به ترتیب 138 و 122 بوده است انطباق وجود داشته و بین نمره رضایتمندی آنان از خدمات واحد دیداری شنیداری, تربیت بدنی, امور فرهنگی, سلف سرویس و امور خوابگاهها که به ترتیب دارای نمره111T.Q.M , 105, 101,96  و 85 می باشند نیز رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد.بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که: بیشترین امتیاز مدیریت کیفیت جامع (138) مربوط به امور آموزشی و پس از آن به کتابخانه مرکزی و اطلاع رسانی پزشکی (122) و کمترین امتیاز به امور خوابگاهها (89) و سلف سرویس (96) تعلق گرفته است و رضایتمندی دانشجویان نیز از امور آموزشی و کتابخانه بیشتر و از سلف سرویس و خوابگاهها کمتر بوده است و بین نمره (T.Q.M) واحدهای ارایه کننده خدمات و رضایتمندی دانشجویان رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد.بنابراین برای دستیابی به رضایتمندی بیشتر دانشجویان بعنوان مشتریان گیرنده خدمات آموزشی و دانشجویی باید در ارتقا مستمر کیفیت خدمات تلاش کرد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    منصوریان، محمدرضا. (1382). مدیریت کیفیت جامع (T.Q.M) خدمات آموزشی و دانشجویی دانشکده علوم پزشکی گناباد و انطباق آن با رضایت دانشجویان. افق دانش، 9(1)، 56-61. SID. https://sid.ir/paper/68776/fa

    Vancouver: کپی

    منصوریان محمدرضا. مدیریت کیفیت جامع (T.Q.M) خدمات آموزشی و دانشجویی دانشکده علوم پزشکی گناباد و انطباق آن با رضایت دانشجویان. افق دانش[Internet]. 1382؛9(1):56-61. Available from: https://sid.ir/paper/68776/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا منصوریان، “مدیریت کیفیت جامع (T.Q.M) خدمات آموزشی و دانشجویی دانشکده علوم پزشکی گناباد و انطباق آن با رضایت دانشجویان،” افق دانش، vol. 9، no. 1، pp. 56–61، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68776/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button