مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,203
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

249
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک در زمینه خود درمانی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 35

چکیده

 زمینه و هدف: مصرف خود سرانه و بدون نسخه دارو می تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند و به ویژه این امر در جامعه زنان به دلیل واقع شدن در دوران حساسی هم چون بارداری و شیردهی از اهمیت مضاعفی برخوردار می باشد؛ چرا که تولد نوزاد ناهنجار می تواند مشکلات خانوادگی و اجتماعی زیادی را ایجاد کند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی, نگرش و عملکرد مادران باردار شهر اراک در زمینه خوددرمانی صورت پذیرفته است.روش تحقیق: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی و آینده نگر می باشد که در آن 200 نفر از مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک در سال 1387 شرکت داشته اند (نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد هر کدام 100 نفر تقسیم شدند). در پژوهش حاضر روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه تنظیم شده شامل سوالات آگاهی, نگرش و چک لیست عملکرد مادران در خصوص مصرف خودسرانه داروها بوده است. قبل از انجام مداخله آموزشی پرسشنامه و چک لیست برای هر دو گروه مورد و شاهد تکمیل و سپس مداخله آموزشی برای گروه مورد در طی یک ماه و در قالب 4 جلسه آموزشی 50 دقیقه ای انجام گرفت. سپس 3 ماه پس از مداخله آموزشی در هر دو گروه مورد و شاهد اطلاعات مجددا گردآوری و تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که در قبل از مداخله آموزشی میزان آگاهی و نگرش مادران در زمینه خود درمانی در حدمتوسط و عملکرد آنان در زمینه مصرف خود سرانه داروها کمتر از حدمتوسط بود و این مقدار در گروه مورد و شاهد به ترتیب %18 و %22 بود. ولی پس از مداخله آموزشی بین دو گروه مورد و شاهد در همه متغیرهای ذکر شده اختلاف معنی داری ایجاد شد و عملکرد مادران نیز در زمینه خود درمانی کاهش پیدا کرد (p<0.05).نتیجه گیری: هرچه آگاهی و نگرش مادران باردار جهت مصرف خودسرانه داروها بالاتر باشد عملکرد در زمینه خود درمانی نیز بهبود یافته است. یافته های این بررسی لزوم آموزش را در جهت کاهش مصرف خود سرانه داروها در مادران باردار نشان می دهد. لذا پیشنهاد می گردد آموزش در جهت تغییر آگاهی, نگرش و عملکرد مادران باردار در جهت کاهش مصرف خود سرانه داروها در سایر مراکز نیز انجام گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شمسی، محسن، و بیاتی، اکرم. (1388). بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی, نگرش و عملکرد مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک در زمینه خود درمانی. افق دانش، 15(3 (پیاپی 45))، 27-35. SID. https://sid.ir/paper/68801/fa

    Vancouver: کپی

    شمسی محسن، بیاتی اکرم. بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی, نگرش و عملکرد مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک در زمینه خود درمانی. افق دانش[Internet]. 1388؛15(3 (پیاپی 45)):27-35. Available from: https://sid.ir/paper/68801/fa

    IEEE: کپی

    محسن شمسی، و اکرم بیاتی، “بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی, نگرش و عملکرد مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک در زمینه خود درمانی،” افق دانش، vol. 15، no. 3 (پیاپی 45)، pp. 27–35، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68801/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button