مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

908
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

645
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین اثر آموزش تغذیه تکمیلی توسط پزشک بر وزن اطفال 24-6 ماهه دارای اختلال رشد

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 26

چکیده

 مقدمه: تغذیه مناسب در رشد و تکامل طبیعی کودکان نقش مهمی دارد. با عنایت به این که بیشترین رشد مغزی کودک در سال های اول زندگی است اهمیت تغذیه مناسب در رشد کودک, یادگیری و کارایی کودکان غیر قابل انکار است. در کشور ما نیز اختلال رشد ناشی از مشکلات تغذیه ای از شیوع فراوانی برخوردار است. در حال حاضر آموزش تغذیه به مادران توسط مراقبین سطوح اولیه در مراکز بهداشتی صورت می گیرد و پزشکان کمترین نقش را در این آموزش دارند. لذا در این مطالعه بر آن شدیم اثرآموزش تغذیه تکمیلی توسط پزشک را بر وزن کودکان دارای اختلال رشد مورد بررسی قرار دهیم. روش کار: مطالعه انجام شده یک کارآزمایی بالینی به روش قبل و بعد می باشد. در این پژوهش 100 کودک 6 تا 24 ماهه دارای اختلال رشد که هیچ بیماری به عنوان علت کاهش رشد در این کودکان شناخته نشده بود, مورد بررسی قرار گرفتند. سپس آموزش در مورد تغذیه صحیح توسط پزشک به مادران داده شد و کودکان, هر ماه به مدت سه ماه از نظر میزان افزایش وزن بررسی شدند و نتایج با سه ماه قبل از آموزش مقایسه گردید. نتایج: در این مطالعه 45 درصد افراد مورد پژوهش مذکر و مابقی مونث بودند. میانگین سنی آنها 83/11 ماه بود. اختلاف معنی داری بین میانگین اختلاف وزن انتهای دوره بدون آموزش از ابتدای آن (49/0 ـ گرم) و میانگین اختلاف وزن در انتهای دوره آموزشی از ابتدای آن (1276 گرم) وجود داشت (P=0.001). تفاوت امتیازz  انتها از ابتدای دوره آموزش (25/1) نسبت به دوره بدون آموزش (04/0) به طور معنی داری افزایش یافته بود (P=0.001). نتیجه گیری: به طور کلی آموزش تغذیه به مادران توسط پزشک نقش موثری در بهبود اختلال رشد کودکان و افزایش وزن آنان دارد و لذا توصیه می گردد پزشکان در برخورد با بیماران دچار اختلال رشد, با وجود انجام آموزش تغذیه تکمیلی در سطوح قبلی ارجاع, در کنار بررسی های تشخیصی و حتی مقدم بر آن مجددا آموزش تغذیه تکمیلی را به طور مفصل برای مادران ایشان به اجرا درآورند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کهبازی، منیژه، و چهریی، علی. (1383). تعیین اثر آموزش تغذیه تکمیلی توسط پزشک بر وزن اطفال 24-6 ماهه دارای اختلال رشد. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 7(3 (پیاپی 28))، 21-26. SID. https://sid.ir/paper/68954/fa

Vancouver: کپی

کهبازی منیژه، چهریی علی. تعیین اثر آموزش تغذیه تکمیلی توسط پزشک بر وزن اطفال 24-6 ماهه دارای اختلال رشد. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1383؛7(3 (پیاپی 28)):21-26. Available from: https://sid.ir/paper/68954/fa

IEEE: کپی

منیژه کهبازی، و علی چهریی، “تعیین اثر آموزش تغذیه تکمیلی توسط پزشک بر وزن اطفال 24-6 ماهه دارای اختلال رشد،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 7، no. 3 (پیاپی 28)، pp. 21–26، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68954/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button