مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

834
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای مهارت های گفتاری دختران نشانگان داون و دختران دارای نارسایی ذهنی غیرنشانگان داون

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 5

چکیده

 مقدمه: پژوهش های انجام شده نشان می دهند کودکانی که دارای مفهوم نگهداری ذهنی هستند, توانایی بیشتری در بیان صفات دارند, از سوی دیگر بررسی مهارت های زبانی کودکان دارای نارسایی ذهنی حاکی از وجود مهارت های زبانی ضعیف تری در کودکان نشانگان داون است. روش کار: این تحقیق به صورت مقطعی تحلیلی بود که در سال 1382 در مدارس استثنایی شهر سمنان انجام شد. روش انتخاب نمونه ها به صورت نمونه گیری منظم بود. ابتدا 38 دختر نشانگان داون یک زبانه و فاقد معلولیت حسی و حرکتی انتخاب شدند. سپس 37 دختر غیرنشانگان داون یک زبانه نارسایی ذهنی با علت نامشخص براساس تاریخ تولد, پایه تحصیلی, مردودی در پایه های قبلی, شغل و تحصیلات والدین به صورت همتا انتخاب شدند. بر روی این 75 آزمودنی, آزمون های عملیاتی انجام شد و کسانی که مفهوم نگهداری ذهنی را داشتند (25 دختر نشانگان داون و 25 دختر دارای نارسایی ذهنی غیرنشانگان داون) توسط آزمون ریون رنگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. موارد آموزش پذیر نیز در آزمون بیان صفات شرکت نمودند. نتایج: مقایسه عملکرد آزمودنی ها در آزمون بیان صفات حاکی از آن بود که: 1 - آزمودنی های نشانگان داون در بیان صفات تفضیلی عملکرد ضعیف تری داشتند اما در بیان صفات ساده و عالی بین دو گروه تفاوتی وجود نداشت؛ 2 - سهولت بیانی در صفات ساده > صفات تفضیلی < صفات عالی و همچنین در صفات بزرگ- کوچک < بلند - کوتاه < کلفت – نازک < پهن و باریک بود ؛3 - عده بسیار کمی از آزمودنی ها قادر به بیان صفات عالی بودند. نتیجه گیری: دختران نشانگان داون از مهارت های معناشناختی ضعیف تری نسبت به سایر دختران دارای نارسایی ذهنی برخوردارند.  

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افتخاری، زهرا، و سعدالهی، علی. (1382). بررسی مقایسه ای مهارت های گفتاری دختران نشانگان داون و دختران دارای نارسایی ذهنی غیرنشانگان داون. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 6(3 (پیاپی 24))، 1-5. SID. https://sid.ir/paper/69229/fa

    Vancouver: کپی

    افتخاری زهرا، سعدالهی علی. بررسی مقایسه ای مهارت های گفتاری دختران نشانگان داون و دختران دارای نارسایی ذهنی غیرنشانگان داون. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1382؛6(3 (پیاپی 24)):1-5. Available from: https://sid.ir/paper/69229/fa

    IEEE: کپی

    زهرا افتخاری، و علی سعدالهی، “بررسی مقایسه ای مهارت های گفتاری دختران نشانگان داون و دختران دارای نارسایی ذهنی غیرنشانگان داون،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 6، no. 3 (پیاپی 24)، pp. 1–5، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/69229/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button