مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,748
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

923
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوع اختلالات گفتار در دانش آموزان مقطع دبستان شهر اراک، سال تحصیلی 94-1393

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 94

چکیده

 زمینه و هدف: اختلالات گفتار از نظر روانی- اجتماعی منجر به صدمات جبران ناپذیری در فرآیند رشد و تکامل گفتار و زبان کودکان می شود. اختلالات گفتاری, به آسیب در صوت, تولید صداهای گفتاری و روانی کلام گفته می شود که به دلیل تاخیر یا آسیب در مکانیسم کنترل حرکتی گفتار, آسیب در سیستم اعصاب مرکزی یا محرک های زبانی نامناسب و استفاده بد از صوت ایجاد می گردد.مواد و روش ها: این مطالعه شیوع اختلال گفتار را در 1393 نفر دانش آموز پایه اول تا ششم ابتدایی شهر اراک مورد بررسی قرار می دهد. پس از جمع آوری نمونه گفتار پیوسته و توصیف تصاویر, خواندن متن و آزمون اطلاعات آوایی از هر دانش آموز, علایم آسیب شناختی شامل لکنت, اختلال صوت و اختلال تولید در برگه مخصوص ثبت گردید.یافته ها: شیوع اختلال تولید آسیب, صوت و لکنت به ترتیب 8, 3.5, 1 درصد و شیوع اختلال گفتار 11.9 درصد بود. با بالا رفتن پایه تحصیلی از میزان مبتلایان به اختلالات گفتار کم می شود. 12.2 درصد از دانش آموزان پسر و 11.7 درصد از دانش آموزان دختر مقطع دبستان شهر اراک دارای اختلال گفتار بودند.نتیجه گیری: شیوع اختلال گفتار دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اراک با شیوع اختلال گفتار در کرمانشاه مشابه می باشد, ولی میزان آن از بسیاری از مطالعات دیگر انجام گرفته در داخل کشور کمتر می باشد. به نظر می رسد تنوع نژادی و فرهنگی تاثیری در بالا رفتن شیوع گفتار در شهر اراک ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یاوری، عبدالرضا، فاتحی، فرهاد، دالوند، حمید، ولی زاده، اکرم، مرادزاده، رحمت اله، و میرحسینی، فریده السادات. (1395). شیوع اختلالات گفتار در دانش آموزان مقطع دبستان شهر اراک, سال تحصیلی 94-1393. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 19(6 (پیاپی 111))، 87-94. SID. https://sid.ir/paper/69918/fa

    Vancouver: کپی

    یاوری عبدالرضا، فاتحی فرهاد، دالوند حمید، ولی زاده اکرم، مرادزاده رحمت اله، میرحسینی فریده السادات. شیوع اختلالات گفتار در دانش آموزان مقطع دبستان شهر اراک, سال تحصیلی 94-1393. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1395؛19(6 (پیاپی 111)):87-94. Available from: https://sid.ir/paper/69918/fa

    IEEE: کپی

    عبدالرضا یاوری، فرهاد فاتحی، حمید دالوند، اکرم ولی زاده، رحمت اله مرادزاده، و فریده السادات میرحسینی، “شیوع اختلالات گفتار در دانش آموزان مقطع دبستان شهر اراک, سال تحصیلی 94-1393،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 19، no. 6 (پیاپی 111)، pp. 87–94، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/69918/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button