مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,176
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

704
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی استراتژیک ورود به بازار جهانی: صنعت خودروی ایران

صفحات

 صفحه شروع 213 | صفحه پایان 244

چکیده

 با آغاز هزاره سوم میلادی و گذشت حدود سیصد سال از انقلاب صنعتی, حوزه عمل و رقابت بنگاه ها در مقیاس جهانی گسترش پیدا کرد. صنعت خودروی ایران با بیش از چهل سال قدمت و تخصیص 2.5 درصد درامد ناخالص ملی, 20 درصد ارزش افزوده در بخش صنعت و 2.54 درصد سرمایه گذاریهای کشور به خود, طی سالهای اخیر رشدی معادل 30 درصد را تجربه کرده است, اما تاکنون نتوانسته است تا حضوری شایسته در بازارهای جهانی داشت باشد. آینده نگری ایجاب می کند تا برای پیشگیری از وقوع آینده محتمل, توانایی استراتژیک این صنعت برای حفظ بازار داخلی و ورود به بازار جهانی مستمرا ارزیابی شود. بررسی نظریه های موجود در خصوص داد و ستد بین المللی و مدلهای بین المللی شدن بنگاهها نشان می دهد که اغلب این نظریه ها بر اساس مفروضات پایه ای بازار رقابتی کشورهای توسعه یافته غربی و بر اساس مطالعات انجام شده روی شرکتهای غول آسای چند ملیتی تدوین شده اند و هر یک از آنها از زاویه دید یک سطح تجزیه و تحلیل (بنگاه, صنعت, کشور و محیط بین المللی) به موضوع پرداخته اند. بنابراین به نظر می رسد هیچ یک از آنها بتنهایی از تعمیم پذیری کاملی برای تعیین توان استراتژیک بنگاه های فعال در کشورهای در حال توسعه که در تلاش برای ورود به بازارهای جهانی هستند, برخوردار نمی باشند.هدف از این مقاله ارایه یک مدل مفهومی برای تعیین الگوی استراتژیک ورود بنگاههای فعال در کشورهای در حال توسعه به بازار جهانی است. این مدل در برگیرنده چهار سطح تجزیه و تحلیل (بنگاه, صنعت داخلی, سیاستهای توسعه مزیت رقابتی ملی و روابط با بازیگران جهانی) می باشد. الگوی مفهومی ارایه شده در این مقاله آثار چهار متغیر مستقل »فضای درونی بنگاه«, »ساختار صنعت داخلی«, »مشخصات و ویژگیهای فضای رقابتی ملی«, »روابط بنگاه با بازیگران بین المللی صنعت«, را بر »توان استراتژیک بنگاه برای جهانی شدن و ورود به بازار جهانی در یک چارچوب واحد منسجم کرده است و نشان می دهد که چگونه توان استراتژیک بنگاه برای جهانی شدن تابعی از شایستگی محوری بنگاه و هم افزایی ساختار صنعت داخلی, هم افزایی فضای رقابتی ملی و هم افزایی مزیت مشارکتی حاصل از روابط بین المللی بنگاه با بازیگران جهانی صنعت می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گلستان، فرشاد، و خدادادحسینی، سیدحمید. (1385). طراحی الگوی استراتژیک ورود به بازار جهانی: صنعت خودروی ایران. مدرس علوم انسانی، 10(1 (پیاپی 44) ویژه نامه مدیریت)، 213-244. SID. https://sid.ir/paper/7036/fa

    Vancouver: کپی

    گلستان فرشاد، خدادادحسینی سیدحمید. طراحی الگوی استراتژیک ورود به بازار جهانی: صنعت خودروی ایران. مدرس علوم انسانی[Internet]. 1385؛10(1 (پیاپی 44) ویژه نامه مدیریت):213-244. Available from: https://sid.ir/paper/7036/fa

    IEEE: کپی

    فرشاد گلستان، و سیدحمید خدادادحسینی، “طراحی الگوی استراتژیک ورود به بازار جهانی: صنعت خودروی ایران،” مدرس علوم انسانی، vol. 10، no. 1 (پیاپی 44) ویژه نامه مدیریت، pp. 213–244، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/7036/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button