مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,244
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

574
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش تحلیل ارتباط محاوره ای Berne بر بهبود عملکرد والدین دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر رفسنجان

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 58

چکیده

 زمینه و هدف: سعادت انسان تا حد زیادی به چگونگی ارتباط با دیگران بستگی دارد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش تحلیل ارتباط محاوره ای[TA ( Transactional Analysis)]  اریک برن (Eric Berne) بر بهبود عملکرد والدین دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر رفسنجان در سال 1388بوده است.مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی با استفاده از روش خوشه ای چند مـــرحله ای از بیــن دبیــــرستان های شهــر رفسنجان تعداد 40 نفر از والدینی که از پرسش نامه[FAD1 (Family Assessment Device)]  نمرات پایین کسب کرده بودند, انتخاب شدند و با روش تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جای گرفتند. گروه آزمایش طی 10 جلسه (1.5 ساعت در هفته) به مدت 3 ماه تحت آموزش تحلیل ارتباط محاوره ای قرار گرفتند و مجددا پرسش نامه (FAD1) بر روی هر دو گروه اجرا گردید. داده ها با استفاده از تی زوجی و تحلیل مانوا(manova)  و تحلیل واریانس بررسی شدند.یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد, میانگین نمرات عملکرد پس آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش معنی داری داشته است (به ترتیب 134.7±9.87 و 96.4±10.72) (P<0.0001). هم چنین پس از آزمون, تفاوت معنی داری بین مولفه های عملکرد والدین (نقش, حل مساله, ابراز عواطف) در دو گروه مشاهده شد (P<0.0001) به گونه ای که نمرات گروه آزمایش به ترتیب از 42.1, 39 و 15.9 به 57.9, 57.9 و 22.9 افزایش یافته بود. این نکته بیانگر این است که آموزش تحلیل ارتباط محاوره ای باعث بهبود عملکرد والدین شده است.نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش تحلیل ارتباط محاوره ای Berne می تواند یک روش کاربردی برای برقراری ارتباط بالغانه و بهبود بخشیدن به ارتباطات ضعیف باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتحی پور، مریم، ابراهیمی نژاد، غلامرضا، خسروی، صدراله، رضاییان، محسن، و پورشانظری، علی اصغر. (1389). تاثیر آموزش تحلیل ارتباط محاوره ای Berne بر بهبود عملکرد والدین دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر رفسنجان. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 9(1 (پی در پی 34))، 47-58. SID. https://sid.ir/paper/70904/fa

    Vancouver: کپی

    فتحی پور مریم، ابراهیمی نژاد غلامرضا، خسروی صدراله، رضاییان محسن، پورشانظری علی اصغر. تاثیر آموزش تحلیل ارتباط محاوره ای Berne بر بهبود عملکرد والدین دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر رفسنجان. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1389؛9(1 (پی در پی 34)):47-58. Available from: https://sid.ir/paper/70904/fa

    IEEE: کپی

    مریم فتحی پور، غلامرضا ابراهیمی نژاد، صدراله خسروی، محسن رضاییان، و علی اصغر پورشانظری، “تاثیر آموزش تحلیل ارتباط محاوره ای Berne بر بهبود عملکرد والدین دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر رفسنجان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 9، no. 1 (پی در پی 34)، pp. 47–58، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/70904/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button