مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,385
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

627
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مشکلات قاعدگی دختران نوجوان کم توان ذهنی آموزش پذیر و دختران با بهره هوشی نرمال از دیدگاه مادران در شهر سمنان در سال 1388

صفحات

 صفحه شروع 365 | صفحه پایان 376

چکیده

 زمینه و هدف: نوجوانان کم توان ذهنی به دلیل بهره هوشی پایین, در حل مشکلات فردی دارای نقص عمده می باشند. شروع قاعدگی می تواند موجب بروز مشکلات مختلف برای این افراد شود. هدف از پژوهش حاضر, بررسی مشکلات قاعدگی دختران نوجوان کم توان ذهنی آموزش پذیر و دختران با بهره هوشی نرمال از دیدگاه مادران در سال 1388 بوده است.مواد و روش ها: در این پژوهش مورد - شاهدی. تعداد 50 دختر کم توان ذهنی آموزش پذیر و 50 دختر با بهره هوشی نرمال, از مدارس دخترانه استثنایی و عادی (در مقطع راهنمایی) شهر سمنان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان گروه نمونه انتخاب گردیدند. برای بررسی مشکلات دوره قاعدگی از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. اطلاعات توسط آزمون های آماری مجذور کای و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که در دوره قاعدگی %75 از دختران کم توان ذهنی و %5 از دختران با بهره هوشی نرمال در رعایت مسائل بهداشتی مشکل داشته اند (p=0.001) و نگرش %42.5 از دختران کم توان ذهنی و صفر درصد از دختران عادی نسبت به قاعدگی منفی بود (p=0.001). اطلاع رسانی توسط مدرسه پیش از شروع اولین قاعدگی در دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر %7.5 و در دختران عادی %37.5 بود (p=0.021).نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد دختران کم توان ذهنی آموزش پذیر در مقایسه با دختران با بهره هوشی نرمال در رعایت نکات بهداشتی با مشکل بیشتری مواجه هستند, آموزش لازم پیش از شروع اولین قاعدگی را دریافت نمی کنند و نگرش آن ها نسبت به قاعدگی منفی است. بنابراین, آماده سازی و ارائه آموزش کافی به دختران کم توان ذهنی ضروری می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکرمی، لیلا، هداوندخانی، فاطمه، و محمدی، خدیجه. (1391). مشکلات قاعدگی دختران نوجوان کم توان ذهنی آموزش پذیر و دختران با بهره هوشی نرمال از دیدگاه مادران در شهر سمنان در سال 1388. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 11(4 (پی در پی 45))، 365-376. SID. https://sid.ir/paper/71181/fa

    Vancouver: کپی

    اکرمی لیلا، هداوندخانی فاطمه، محمدی خدیجه. مشکلات قاعدگی دختران نوجوان کم توان ذهنی آموزش پذیر و دختران با بهره هوشی نرمال از دیدگاه مادران در شهر سمنان در سال 1388. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1391؛11(4 (پی در پی 45)):365-376. Available from: https://sid.ir/paper/71181/fa

    IEEE: کپی

    لیلا اکرمی، فاطمه هداوندخانی، و خدیجه محمدی، “مشکلات قاعدگی دختران نوجوان کم توان ذهنی آموزش پذیر و دختران با بهره هوشی نرمال از دیدگاه مادران در شهر سمنان در سال 1388،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 11، no. 4 (پی در پی 45)، pp. 365–376، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/71181/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button