مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,443
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

817
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر کافیین بر روی یادگیری و حافظه در موش صحرایی

صفحات

 صفحه شروع 180 | صفحه پایان 187

چکیده

 سابقه و هدف: کافیین یکی از مواد میتل گزانتینی است که از طریق مهار تجزیه آدنوزین مونوفسفات حلقوی منجر به افزایش کلسیم داخل سلولی در سلول های مختلف می‏شود. ممکن است از این طریق نقشی در روند تقویت یادگیری و حافظه داشته باشد, بنابراین در مطالعه حاضر این اثر کافئین مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روش ها: برای انجام آزمایش تعداد 30 سر موش صحرایی با وزن 300-250 گرم به 5 گروه تقسیم شدند, که 4 گروه به عنوان مورد و یک گروه به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. سپس به گروه های مورد دوزهای مختلف کافئین (10, 20, 40 و 80 میلی گرم در کیلوگرم) در حجم 3 ml/kg و به گروه شاهد 3 ml/kg سرم فیزیولوژی به صورت داخل صفاقی تزریق شد. 30 دقیقه پس از تزریق با استفاده از روش اجتنابی فعال یک طرفه میزان یادگیری آن ها مورد بررسی قرار گرفت. بعد از گذشت یک هفته حافظه کوتاه مدت و با گذشت 21 روز حافظه دراز مدت بررسی شد.یافته ها: نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که کافئین یک اثر وابسته به دوز بر روی یادگیری و حافظه دارد, به طوری که میانگین درصد یادگیری و حافظه کوتاه مدت در دوزهای 10, 20 و 40 میلی گرم در کیلوگرم نسبت به گروه شاهد افزایش داشته ولی در دوز 80 mg/kg کاهش داشته است افزایش یادگیری تنها در دوز 10 mg/kg تفاوت معنیدار داشت(p<0.05) . در مورد حافظه کوتاه مدت دوزهای 10, 20 و 40 میلی گرم در کیلوگرم نسبت به گروه شاهد تفاوت معنیداری داشت (p<0.001) و در مورد حــافـظه دراز مدت نسـبت درصـد فــراخــوانیحافظه در دوزهای 10, 20 و 40 میلی گرم در کیلوگرم نسبت به گروه شاهد افزایش یافته (p<0.001) اما در دوز 80 mg/kg کاهش نشان داد (p<0.001).نتیجه گیری: نتایح حاصل از این پژوهش موید این است که کافیین در دوزهای پایین موجب تقویت یادگیری و حافظه شده اما در دوزهای بالاتر این روند را تضعیف می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وحیدی مهرجردی، علیرضا، و دشتی رحمت آبادی، محمدحسین. (1383). اثر کافیین بر روی یادگیری و حافظه در موش صحرایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 3(3 (پی در پی 11))، 180-187. SID. https://sid.ir/paper/71352/fa

    Vancouver: کپی

    وحیدی مهرجردی علیرضا، دشتی رحمت آبادی محمدحسین. اثر کافیین بر روی یادگیری و حافظه در موش صحرایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1383؛3(3 (پی در پی 11)):180-187. Available from: https://sid.ir/paper/71352/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا وحیدی مهرجردی، و محمدحسین دشتی رحمت آبادی، “اثر کافیین بر روی یادگیری و حافظه در موش صحرایی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 3، no. 3 (پی در پی 11)، pp. 180–187، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/71352/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا