مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,551
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,144
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

8

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین اعتماد، اعتبار و هنجار نمرات آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب (CCTST-B)

صفحات

 صفحه شروع 84 | صفحه پایان 90

چکیده

 سابقه و هدف: تفکر انتقادی, یک نوع فعالیت شناختی جهت درک و ارزیابی یافته ها و پدیده ها بر پایه مهارتهایی از قبیل استدلال و تحلیل می باشد. این مطالعه به منظور تعیین اعتماد, اعتبار و هنجار نمرات براساس آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا, فرم ب در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه روش شناختی بر روی 405 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران (که به شیوه تصادفی طبقاتی از ترمهای مختلف انتخاب شده بودند) انجام شده است. جهت تعیین اعتبار, آزمون توسط اساتید زبان انگلیسی و فارسی ترجمه و ویرایش و براساس نقطه نظرات و قضاوت اساتید روانشناسی تربیتی و آموزش پزشکی اعتبار صوری و محتوایی آن تایید شد. اعتماد آزمون به روش همبستگی درونی و با استفاده از فرمول شماره 20 کودر- ریچاردسون و اعتبار سازه آزمون پس از انجام تحلیل عاملی با استفاده از روش های همبستگی درونی و تفاوتهای گروهی تایید شد. هنجار نمرات آزمون نیز بر اساس جداول توزیع فراوانی, هنجار درصدی نمرات تعیین شد.یافته ها: ضریب اعتماد آزمون 62% به دست آمد. تحلیل عاملی به روش مولفه های اصلی و چرخش واریماکس بر روی 34 سوال نشان داد که آزمون از 5 عامل (تحلیل, ارزشیابی, استنباط, استدلال استقرایی و قیاسی) با پوشش 4/25% کل واریانس برخوردار است. در تعیین اعتبار سازه همه خرده آزمونها با نمره کل آزمون از همبستگی مثبت و بالایی برخوردار بودند همچنین اختلاف معنی داری بین میانگین نمرات دانشجویان پرستاری و فلسفه در آزمون تفکر انتقادی وجود داشت (P=0.0001). هنجار درصدی نمرات نیز نشان داد که صدکهای 50,5 و 95 به ترتیب مربوط به نمرات خام 6 و 11 و 17 می باشد.نتیجه گیری: نتایج حاصل حاکی از آن است که سوالات آزمون از اعتماد لازم به عنوان یک ابزار پژوهشی برخوردار بوده و با ساختار تئوریکی آزمون نیز هماهنگ می باشند, همچنین همگی یک سازه واحد (تفکر انتقادی) را مورد سنجش قرار داده و از قدرت تمیز خوبی بین افراد با سطوح مختلف تفکر انتقادی(CT)  برخوردار هستند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلیلی، حسین، و سلیمانی، محسن. (1382). تعیین اعتماد, اعتبار و هنجار نمرات آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب (CCTST-B) . مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 5(2 (ویژه نامه آموزش پزشکی))، 84-90. SID. https://sid.ir/paper/72978/fa

    Vancouver: کپی

    خلیلی حسین، سلیمانی محسن. تعیین اعتماد, اعتبار و هنجار نمرات آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب (CCTST-B) . مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1382؛5(2 (ویژه نامه آموزش پزشکی)):84-90. Available from: https://sid.ir/paper/72978/fa

    IEEE: کپی

    حسین خلیلی، و محسن سلیمانی، “تعیین اعتماد, اعتبار و هنجار نمرات آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب (CCTST-B) ،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 5، no. 2 (ویژه نامه آموزش پزشکی)، pp. 84–90، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/72978/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button