مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,428
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

757
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شاخص های استاد مطلوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 13

چکیده

 سابقه و هدف: آموزش عالی نقش اساسی و محوری در فرآیند توسعه جوامع و هماهنگی بین ابعاد مختلف آن جامعه را دارد. از اساسی ترین سرمایه های دانشگاه نیروی انسانی و مدرسین دانشگاه هستند. تلاش دانشگاه و اساتید نیز در جهت ارتقا و توانمندی سیستم آموزش می باشد. این مطالعه با هدف شناسایی ویژگی های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان پرستاری طراحی و اجرا شده است.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بصورت سرشماری بر روی کلیه دانشجویان پرستاری دانشکده های پرستاری بابل و رامسر دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. ابتدا از دانشجویان برتر ترم های متفاوت در گروههای 6 تا 8 نفری بصورت مصاحبه, در طی جلساتی نظر سنجی شد. سپس با حضور محقق در کلاس و با اجرای روش بارش افکار, نظرات کلیه دانشجویان در مورد مدرس ایده آل جمع آوری گردید. در مرحله بعد این نظرات طبقه بندی و الویت بندی و به فرم نظر سنجی لیکرت برده شد و مورد ارزیابی قرار گرفت و بدین ترتیب پرسشنامه ای خود ساخته طراحی گردید. به این ترتیب پرسشنامه خود ساخته ای برای این تحقیق ایجاد شد. جهت تعیین روایی و اعتبار سنجی پرسشنامه از روش آزمون مجدد و نظر سنجی از اعضای هیات علمی استفاده شد.یافته ها: در این مطالعه از 250 پرسشنامه ای که توزیع گردید, 234 دانشجو پرسشنامه را عودت دادند. معیارهایی از قبیل, حضور به موقع در کلاس درس 4/65%, حرکات و راه رفتن مناسب استاد در کلاس 7/67%, تجربه و تسلط مدرس بر روی درس 5/76%, اطلاعات به روز داشتن %1/65, انعطاف پذیری در کلاس 1/75%, استفاده صحیح و مناسب از وسایل کمک آموزشی 4/60%, با نظر کاملا موافق دانشجویان, به عنوان ملاک های مهم یک استاد توانمند, شناخته شد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که معیارهای فردی مانند فن بیان, حرکات, طرز راه رفتن, مقررات حین تدریس, طراحی تدریس, تجربه و اطلاعات به روز داشتن یک مدرس بعنوان ملاک های مهم یک استاد توانمند می باشند. بنابراین شناخته شد, پیشنهاد می شود یک چک لیست از این عوامل در اختیار مدرسین قرار داده شود تا اساتید با خود ارزشیابی در این مورد جهت ارتقا آموزش خویش گام بردارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوابی، نسرین، جهانیان، ایمان، حاجی احمدی، محمود، و پروانه، منیره. (1389). شاخص های استاد مطلوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 12(1(ویژه نامه آموزش پزشکی))، 7-13. SID. https://sid.ir/paper/73314/fa

    Vancouver: کپی

    نوابی نسرین، جهانیان ایمان، حاجی احمدی محمود، پروانه منیره. شاخص های استاد مطلوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1389؛12(1(ویژه نامه آموزش پزشکی)):7-13. Available from: https://sid.ir/paper/73314/fa

    IEEE: کپی

    نسرین نوابی، ایمان جهانیان، محمود حاجی احمدی، و منیره پروانه، “شاخص های استاد مطلوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 12، no. 1(ویژه نامه آموزش پزشکی)، pp. 7–13، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/73314/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button